Дистанційне навчання 11 класи

                                                                             
Шановні діти! Вітаю Вас на своєм у блозі! Ми продовжуємо працювати із застосуванням технологій дистанційного навчання.Бажаю успіхів у виконанні завдань!

Завдання повинно виконувати кожному у робочому зошиті, 
виконану роботу надсилати на електронну адресу 
nazelena629@gmail.com 

Вівторок 24.05.2022 – Середа 25.05.2022 – П’ятниця 27.05.2022

11-А, 11-Б

Повторити тему «Біологічні основи здорового способу життя»


П’ятниця 20.05.2022 – Вівторок 24.05.2022 – Середа 25.05.2022

11-А, 11-Б

Узагальнення матеріалу: «Роль біології у вирішення сучасних глобальних проблем людства»

Повторити параграфи 24-33


Вівторок  17.05.2022 – Середа 18.05.2022

11-А, 11-Б

Тема «Застосування результатів біологічних досліджень у медицині, селекції та біотехнології»

Виконати тестову роботу  - сторінки 207-208 підручника



Вівторок 10.05.2022- Середа 11.05.2022- П’ятниця 13.05.2022

11-А, 11-Б

Проєкт (1 на вибір): створення буклету, скрайбу, постеру тощо на теми:

1. «Клонування організмів»

2. Нанотехнології  в біології

3. Трансгенні організми : за і проти.


Вівторок 03.05.2022- Середа 04.05.2022 – П’ятниця 06.05.2022

11-А, 11-Б

Тема: «Поняття про біологічну небезпеку, біологічний тероризм та біологічний захист. Біологічна безпека та основні напрямки її реалізації»


Відповісти на питання письмово

1. Які основні джерела біологічних загроз?

2. Які основні напрямки реалізації біологічної безпеки?


П’ятниця 29.04.2022

11-А, 11-Б

Тема: «Застосування досягнень молекулярної генетики, молекулярної біології та біохімії у біотехнології»

Мета: сьогодні на уроці ми розглянемо застосування досягнень молекулярної генетики, молекулярної біології та біохімії у біотехнології

Опрацювати презентацію https://vseosvita.ua/library/tema-zastosuvanna-dosagnen-molekularnoi-genetiki-molekularnoi-biologii-ta-biohimii-u-biotehnologii-262168.html, скласти конспект, вивчити терміни, опрацювати параграфи 46-48.



Вівторок 26.04.2022 – Середа 27.04.2022

11-А, 11-Б 

Тема «Сучасна біотехнологія та її основні напрямки»
мета: сьогодня на уроці ми розглянемо основні напрямки біотехнології
Опрацювати презентацію https://naurok.com.ua/prezentaciya-suchasna-biotehnologiya-ta-osnovnim-napryamki-173706.htmlзаписати та вивчити терміни, опрацювати параграф, та відповісти на питання:


1.     Наведіть приклади продуктів (10 прикладів), які отримані шляхом біотехнології, та які організми при цьому використовувались.




П’ятниця 22.04.2022

11-А, 11-Б

Тема: «Генна інженерія людини: досягнення та ризики. Біоетичні процеси сучасної медицини»
мета: сьогодня на уроці ми сформуємо знання пр генну інженерію людини.

Конспект робити не потрібно.

Завдання 1
Генна інженерія людини (заповнити табличку)

Досягнення
Ризики



Завдання 2

Біоетичні проблеми сучасної медицини: назва проблеми та її суть (7 проблем).

Вівторок  19.04.2022 – Середа 20.04.2022

11-А, 11-Б

Тема: «Застосування методів генної та клітинної інженерії в сучасній селекції»
мета: сьогодня на уроці ми сформуємо знання про генну та клітинну інженерію

Опрацювати презентацію  https://naurok.com.ua/prezentaciya-na-temu-genetichna-i-klitinna-inzheneriya-145408.htmlзаписати тільки терміни, вивчити, опрацювати параграф.
Відповісти на питання на слайді 33

Відповісти. Навіщо створюють трансгенні організми?

П’ятниця 15.04.2022

11-А, 11-Б

Тема «Значення для планування селекційної роботи вчення                              М.І. Вавилова»
мета: сьогодня на уроці ми розглянемо значення для планування селекційної роботи вчення М.І. Вавилова

Опрацювати презентацію https://naurok.com.ua/prezentaciya-centri-pohodzhennya-roslin-ta-rayoni-odomashennya-tvarin-121056.html, та параграф 43 (Конспект не писати), та відповісти на питання:
1.     В чому полягає значення для планування селекційної роботи вчення М.І. Вавилова? (відповісти самостійно);

2.     гомологічний ряд спадкової мінливості (опрацювати самостійно, записавши у зошиті).
заповнити таблицю: 

Назва центра

Приклади культурних рослин

 

 

 

Вівторок 12.04.2022- Середа 13.04.2022

11-А, 11-Б


Тема: «Сучасні методи селекції. Явище гетерозису»
мета: сьогодні на уроці ми розглянемо основні методи селекції; гетерозис та його генетичні основи

Опрацювати презентацію  https://naurok.com.ua/prezentaciya-na-temu-metodi-selekci-142286.htmlзаписати конспект, терміни вивчити, заповнити таблицю, опрацювати параграф 42.

П’ятниця 08.04.2022

11-А, 11-Б

Тема «Завдання та методи сучасної селекції рослин, тварин і мікроорганізмів»

Опрацювати параграф 42, відповідати на питання усно.


Вівторок 05.04.2022-  Середа 06.04.2022

11-А, 11-Б

Виконати самостійну роботу (сторінки 177-178)


П’ятниця 01.04.2022

11-А, 11-Б

Тема «Стратегія сталого розвитку природи і суспільства»

Прочитати параграф 41, сторінка 176 (письмово)


 

Вівторок- Середа 29.03.- 30.03.2022

11-А, 11-Б

Тема «Екологічна політика в Україні»

Опрацювати параграф 40, вивчити терміни, відповісти на питання усно.


П’ятниця 25.03.2022

11-А, 11-Б класи  

Тема  «Антропічний вплив на біорізноманіття»

Опрацювати параграф 39, відповісти на питання усно.



Вівторок-Середа  22.03. – 23.03.2022

11-А, 11-Б класи  

Тема «Антропічний вплив та охорона ґрунтів»

Опрацювати параграф 38, відповісти на питання:

Наведіть приклади забруднювачів ґрунту та наслідки їх дії. Шляхи збереження та охорони ґрунтів 


П’ятниця 18.03.2022

11-А, 11-Б класи  

Тема  «Антропічний вплив на гідросферу»

Опрацювати параграф 37, відповісти на питання:

Перерахуйте наслідки забруднення гідросфери та способи розв’язання проблеми дефіциту питної води. 


Вівторок- середа 15.03.-16.03.2022

11-А, 11 -Б

Тема: Антропічний вплив на атмосферу. Наслідки забруднення атмосферного повітря та його охорона.

Опрацювати презентацію, параграф 36 (конспекти не писати).

https://vseosvita.ua/library/antropicnij-vpliv-na-atmosferu-naslidki-zabrudnenna-atmosfernogo-povitra-ta-jogo-ohorona-128923.html

Після опрацювання матеріалу відповісти на питання:

Наведіть приклади забруднювачів атмосфери та наслідки їх дії. (10 прикладів)

Приклад: Хімічні підприємства забруднюють важкими металами та спричиняють онкологічні захворювання.



П'ятниця 18.02.2022

11-А, 11-Б

Тема "СТАЛИЙ РОЗВИТОК ТА РАЦІОНАЛЬНЕ ПРИРОДОКОРИСТУВАННЯ" (11 годин)

Сучасті екологічні проблеми у світі та в Україні

Опорацювати слайди 2, 3 - записати терміни, 7-16 тільки назви екологічних проблем.



Вівторок- середа 15.02-16.02.2022

11-А

Контрольна робота: «Біологічні основи здорового способу життя»


І Варіант

(1-6 тестові питання оцінюються по 0,5 бали)

 

1. Стан фізичного, психічного, соціального благополуччя, що зумовлює здатність організму людини адаптуватись до мінливих умов середовища:

А) репродуктивне здоров’я;           Б) здоров’я людини;             В) здоровий спосіб життя.

2. Складником фізичного здоров’я людини є:

А) духовне благополуччя;          Б) стан імунної системи;         В) моральність.

3. Ендогенний етанол утворюється в клітинах під час обміну вуглеводнів або в травному каналі завдяки процесам:

А) бродіння;           Б) гліколізу;            В) розчинності.

4. Де відбувається біологічна трансформація більшої частини нікотину в організмі людини:

А) легені;          Б) печінка;          В) нирки.

5. Назвіть помилкове відчуття веселощів, настрою, приємного заспокоєння, що виникає під дією малих доз наркотиків:

А) ейфорія;           Б) галюцинація;           В) наркотичний сон.

6. Головною ознакою, що визначає вплив чинника як стресора, є порушення:

А) обміну речовин;         Б) гомеостазу;          В) терморегуляції.

 

(7-9 теоретичне завдання оцінюється по 1 балу)

 

7. Перелічить структурні компоненти статевої культури суспільства.

8. Неінфекційні захворювання – це…

9. Імунна система людини – це …

(10-13 – завдання на відповідність  оцінюється по 1 балу)

10. Установіть відповідність між системами органів людини та захворюваннями, що виникають внаслідок тютюнокуріння:

1. Дихальна

А. Хронічна пневмонія, бронхіти

2. Кровоносна

Б. Інсульт, психічні розлади

3. Травна

В. Виразкова хвороба

4. Нервова

Г. Стенокардія, інфаркт міокарда

 

Д. Простатит

 11. Установіть відповідність між групами чинників навколишнього середовища, що впливають на здоров’я людини та їх прикладами:

1. Космічні

А. Сонячна радіація

2. Антропічні

Б. Родючість ґрунтів

3. Біотичні

В. Промисловість, транспорт

4. Гідрологічні

Г. Симбіотичні

 

Д. Хімічні властивості води

12. Установіть відповідність між збудниками інвазій та їх прикладами:

1. Комахи

А. Ціп’як, аскариди, п’явки

2. Паразитичні черви

Б. Залозник вугровий

3. Твариноподібні організми

В. Воші, підшкірний овод

4. Риби

Г. Дизентерійна амеба, лямблії

 

Д. Сомик кандіру

13. Установіть відповідність між збудником ЗПСШ та прикладами захворювань:

1. Інвазійні

А. Сифіліс, гонорея

2. Протозойні

Б. Кандидоз – молочниця

3. Вірусні

В. Трихомоніаз

4. Бактеріальні

Г. Лобковий педикульоз

 

Д. СНІД, генітальний герпес


(14-15 – теоретичне завдання – оцінюється по 1 балу)

 14. Перелічить ознаки інфекційних захворювань.

15. 10. Проаналізуйте процес формування стрес-реакції. Які системи організму в цих процесах задіяні

ІІ Варіант

(1-6 тестові питання оцінюються по 0,5 бали)

1. Спосіб життєдіяльності людини, що відповідає її генетичним особливостям, конкретним умовам життя й спрямований на формування, збереження та зміцнення здоров’я:

А) здоров’я людини;         Б) репродуктивне здоров’я;           В) здоровий спосіб життя.

2. Складником психічного здоров’я є:

А) духовне благополуччя;            Б) статева культура;            В) біологічна адаптивність.

3. Де відбувається переважаюче всмоктування етанолу в травній системі людини:

А) товстий кишечник;             Б) тонкий кишечник;            В) шлунок.

4. До якої групи речовин належить нікотин:

А) глікозиди;              Б) ефірні олії;             В) алкалоїди.

5. Які з наркотичних речовин становлять найбільшу небезпеку для здоров’я людини:

А) опіати;          Б) амфетаміни;         В) психоделіки.   

6. Назвіть чинник, що належить до соціальних стресорів:

А) голодування;          Б) небезпека;          В) нестача кисню.

(7-14 теоретичне завдання оцінюється по 1 балу)

7. Перелічить основні принципи здорового способу життя.

8. Інфекційні захворювання – це …

9. Імунокорекція – це …

10. Установіть відповідність між враженнями органів людини та захворюваннями, що виникають внаслідок наркоманії:

1. Шкірні

А. Амнезія, параноя, шизофренія

 

2. Психічні

Б. Тромбофлебіт, СНІД

 

3. Кровоносні

В. Екзема, псоріаз

 

4. Дихальні

Г. Клишоногість

 

 

Д. Туберкульоз, пневмонія

 

11. Установіть відповідність між групами чинників навколишнього середовища, що впливають на здоров’я людини та їх прикладами:

1. Геофізичні

А. Сейсмічність

2. Кліматичні

Б. Сольовий склад води

3. Антропічні

В. Атмосферні осади

4. Біотичні

Г. Симбіотичні

 

Д. Радіоактивний вплив АЕС

12. Установіть відповідність між типами неінфекційних захворювань та їх прикладами:

1. Серцево-судинні

А. Рак

2. Хронічні респіраторні

Б. СНІД, гепатит

3. Злоякісні утворення

В. Інфаркт, інсульт, вроджені вади серця

4. Ендокринні

Г. Астма

 

Д. Діабет

13. Установіть відповідність між шляхами передачі ЗПСШ та прикладами захворювань:

1. Контактно-побутовий

А. Гепатит В

2. Переливання крові

Б. Гонорея, сифіліс

3. Побутовий

В. Лобковий педикульоз

4. Статевий контакт

Г. Хламідіоз

 

Д. Трихоманада

14. Перелічить особливості інвазійних захворювань.

15. Порівняйте специфічний та неспецифічний клітинний імунітет.



П'ятниця 11.02.2022

11-А, 11-Б

Навчальний проєкт "Особиста програма зміцнення здоров'я"

Написати та надіслати навчальний проєкт - сторінка 94




Вівторок- середа 08.02-09.02.2022

11-А

 «Профілактика захворювань людини, що передаються статевим шляхом»

Практична робота №2 

Тема : Розробка рекомендацій щодо профілактики захворювань

мета : навчитися складати рекмендації щодо  профілактики захворювань, що передаються статевим шляхом

 Хід роботи
1. визначити до якого типу належить захворювання 

2. Які діагностичні симптоми цього захворювання?

3. Які чинники його викликають?

4. Які органи уражаються?

5. Які шляхи поширення?

6. Які способи лікування?

7. Проаналізувавши отриману інформацію, складіть рекомендації профілактики цього захворювання.

Обрати одне захворювання, оформити роботи у вигляді плаката, буклета.



01.02.-02.02-04.02.2022

Тема : "Профілактина неинфекційний захворювань людини"

Підготувати буклети, плакати, буктрейлери з теми по захворюванням опорно-рухової, кровеносної, дихальної, травної, видільної, ендокринної нервової системи (вибрати одну систему). Фото виконаної роботи надіслати на електрону пошту. 


П'ятниця 28.01.2022

11-А

 «Імунітет. Імунотерапія»

мета: повторити, що таке імунітет і його види

Опрацювати параграфи 19-20


Середа 26.01.2022

11-А

 «Вплив навколишнього середовища на здоров'я людини»

 Опрацювати презентацію та записати в конспект , вивчити.




Вівторок 23.11.2021

11-А, 11-Б

 «Адаптація як загальна властивість біологічних систем. Рух»

 Опрацювати презентації та записати в конспект "Типи руху тварин та типи руху рослин", вивчити.







12.10.2021
11-Б
Тема:Біогеохімічні цикли як необхідна умова існування біосфери
Мета:Сформувати знання про біогеохімічні цикли.
Опрацювати презентацію, та складіть схеми біогеохімічних циклів води, карбону, нітрогену. https://naurok.com.ua/prezentaciya-do-uroku-z-temi-biogeohimichni-cikli-yak-neobhidna-umova-isnuvannya-biosferi-149546.html ,прочитати параграф 32

08.10.2021
11-Б
Тема:Біосфера як глобальна екосистема, її структура та межі.
Мета:Сформувати знання про біосферу як глобальну екосистему; з`ясувати її структуру та межі.

Виконати самостійну роботу за варіантами:


Вивчити параграф 31, відповісти на питання( усно )






05.10.2021
11-Б
Тема:Агроценози,їхня структура та особливості функціонування.Шляхи підвищення продуктивності агроценозів.
Мета:Сформувати знання про агроценози та їхню структуру.
Опрацювати презентацію https://naurok.com.ua/prezentaciya-na-temu-agrocenozi-hnya-struktura-ta-osoblivosti-funkcionuvannya-shlyahi-pidvischennya-produktivnosti-agrocenoziv-145528.html  , записати порівняльну характеристику агроценозів та екосистем. Відповісти на питання: Якими заходами можна збільшити продуктивність агроценоз?(питання на оцінку)


11-Б
01.10.2021
Тема:Екологічні сукцесії як процеси саморозвитку екосистеми.Причини сукцесії та їхні типи.Закономірності сукцесії.
Мета:розглянути, що таке сукцесії, та їхні типи;
з'ясувати причини та закономірності сукцесії.
Опрацювати презентацію:
https://naurok.com.ua/prezentaciya-na-temu-ekologichni-sukcesi-yak-procesi-samorozvitku-ekosistem-145431.html
Скласти конспект, вивчити терміни.


Середа  05.05.2021 – Четвер 06.05.2021

10-А, 10-Б

Тема: «Застосування досягнень молекулярної генетики, молекулярної біології та біохімії у біотехнології»

Мета: сьогодні на уроці ми розглянемо застосування досягнень молекулярної генетики, молекулярної біології та біохімії у біотехнології

Опрацювати презентацію https://vseosvita.ua/library/tema-zastosuvanna-dosagnen-molekularnoi-genetiki-molekularnoi-biologii-ta-biohimii-u-biotehnologii-262168.html, скласти конспект, вивчити терміни, опрацювати параграфи 46-48.



СЕРЕДА 28.04.2021, ЧЕРВЕР 29.04.2021
11-А, 11-Б

Тема «Сучасна біотехнологія та її основні напрямки»
мета: сьогодня на уроці ми розглянемо основні напрямки біотехнології
Опрацювати презентацію https://naurok.com.ua/prezentaciya-suchasna-biotehnologiya-ta-osnovnim-napryamki-173706.htmlзаписати та вивчити терміни, опрацювати параграф, та відповісти на питання:

1.     Наведіть приклади продуктів (10 прикладів), які отримані шляхом біотехнології, та які організми при цьому використовувались.

ПОНЕДІЛОК 26.04.2021- ВІВТОРОК 27.04.2021

11-А, 11-Б

Тема: «Генна інженерія людини: досягнення та ризики. Біоетичні процеси сучасної медицини»
мета: сьогодня на уроці ми сформуємо знання пр генну інженерію людини.

Конспект робити не потрібно.

Завдання 1
Генна інженерія людини (заповнити табличку)

Досягнення
Ризики



Завдання 2

Біоетичні проблеми сучасної медицини: назва проблеми та її суть (7 проблем).


СЕРЕДА 21.04.2021, ЧЕРВЕР 22.04.2021

11-А, 11-Б

Тема: «Застосування методів генної та клітинної інженерії в сучасній селекції»
мета: сьогодня на уроці ми сформуємо знання про генну та клітинну інженерію

Опрацювати презентацію  https://naurok.com.ua/prezentaciya-na-temu-genetichna-i-klitinna-inzheneriya-145408.htmlзаписати тільки терміни, вивчити, опрацювати параграф.
Відповісти на питання на слайді 33

Відповісти. Навіщо створюють трансгенні організми?


ПОНЕДІЛОК 19.04.2021 - ВІВТОРОК 20.04.2021

11-А, 11-Б

Тема «Значення для планування селекційної роботи вчення                              М.І. Вавилова»
мета: сьогодня на уроці ми розглянемо значення для планування селекційної роботи вчення М.І. Вавилова

Опрацювати презентацію https://naurok.com.ua/prezentaciya-centri-pohodzhennya-roslin-ta-rayoni-odomashennya-tvarin-121056.html, та параграф 43 (Конспект не писати), та відповісти на питання:
1.     В чому полягає значення для планування селекційної роботи вчення М.І. Вавилова? (відповісти самостійно);

2.     гомологічний ряд спадкової мінливості (опрацювати самостійно, записавши у зошиті).
заповнити таблицю: 

Назва центра

Приклади культурних рослин

 

 

 

СЕРЕДА 14.04.2021 - ЧЕТВЕР 15.04.2021

11-А, 11-Б

Тема: «Сучасні методи селекції. Явище гетерозису»
мета: сьогодні на уроці ми розглянемо основні методи селекції; гетерозис та його генетичні основи

Опрацювати презентацію  https://naurok.com.ua/prezentaciya-na-temu-metodi-selekci-142286.htmlзаписати конспект, терміни вивчити, заповнити таблицю, опрацювати параграф 42.

Понеділок-вівторок 12.04.2021-13.04.2021

11-А, 11-Б

Тема: 9 (10 годин) «Застосування результатів біологічних досліджень у медицині, селекції та біотехнології»
«Завдання та досягнення сучасної селекції. Внесок вітчизняних учених - селекціонерів»
мета: сформувати знання про селекцію та її досягнення

Опрацювати презентацію https://naurok.com.ua/prezentaciya-zavdannya-ta-dosyagnennya-suchasno-selekci-vnesok-vitchiznyanih-vchenih-selekcioneriv-171210.htmlзаписати конспект, терміни вивчити, опрацювати параграф 42.

Заповнити таблицю:


П/н
Прізвище вченого
Його внесок






Середа - четвер 07.04.2021-08.04.2021

11-А, 11-Б

Тема: «Екологічна політика в Україні: природоохоронне законодавство України, міждержавні угоди. Червона Книга та Чорні списки видів тварин. Зелена книга України»
мета : розглянути екологічну політику в Україні

Опрацювати презентацію https://naurok.com.ua/prezentaciya-do-uroku-ekologichna-politika-v-ukra-ni-chervona-kniga-ta-chorni-spiski-vidiv-tvarin-zelena-kniga-ukra-ni-158040.htmlзаписати конспект, терміни вивчити.


ПОНЕДІЛОК-ВІВТОРОК 05.04.2021-06.04.2021

11-А, 11-Б

Тема: «Проблеми акліматизації та реакліматизації видів. Збереження біорізноманіття як необхідна умова стабільності атмосфери»
Мета: вивчити проблеми акліматизації та реакліматизації видів. Збереження біорізноманіття як необхідна умова стабільності атмосфери

Вступна вправа
Живі організми виявляють дивовижну здатність до адаптацій. Перед вами організми ендеміки найпосушливішої пустелі світу, розташованої на території країни, чий герб зображений на ілюстрації. Виберіть із поданого переліку назви організмів і пустелі: саксаул, вельвічія дивна, орлан-крикун, орлан-білохвіст, антилопа гну, антилопа орікс, Гобі, Наміб. Чому, незважаючи на дивовижну адаптованість, видове різноманіття внаслідок антропічних впливів зменшується?

ІV. Вивчення нового матеріалу
1. БІОРІЗНОМАНІТТЯ – це розмаїття організмів, видів та їхніх угруповань.
Ø Нині внаслідок діяльності людини скорочується генетичне, видове й екосистемне біорізноманіття.
Ø За даними науковців, до 50 % таксономічних груп перебувають під загрозою зникнення, на 60 % зменшилась кількість видів хребетних тварин у світі.
Ø Скорочується біорізноманіття не лише в природних екосистемах. Це стосується й різноманіття порід або сортів у агроекосистемах.
Ø Наука, що вивчає формування й еволюцію біорізноманіття, називається диверсикологією.
Причини деградації біорізноманіття:
1) Руйнування природного середовища життя – основна причина вимирання видів:
Ø Лісорозробки,
Ø гірничі роботи,
Ø вирубування дерев під пасовиська,
Ø  будівництво дамб, автострад.
Загальний стан екосистем, або показники індексу живої планети, за останні десятиліття знизились на 37 %.
2) Збільшення частки чужорідних видів (біологічне забруднення).
Інвазійні види – види, які розповсюджуються природним шляхом або за допомогою людини й становлять значну загрозу для флори й фауни певних екосистем, конкуруючи з місцевими видами за екологічні ніші.
Процес розселення диких видів на нових територіях називають біологічною інвазією.
Відомими прикладами таких видів є:
Ø колорадський жук,
Ø фітофтора,
Ø філоксера виноградна,
Ø кріль європейський,
Ø водяний гіацинт,
Ø елодея канадська,
Ø опунція,
Ø китайський волохатий краб,
Ø коза,
Ø жаба ага.
3. Надмірна експлуатація природних ресурсів
Ø За останнє тисячоліття площа лісів Землі зменшилася майже на третину, скоротилися рибні ресурси, зникають родючі ґрунти.
4. Швидке зростання кількості населення
Ø За прогнозами вчених, через високі темпи росту кількості населення на планеті в найближчі 30 років воно становитиме близько 10 млрд людей.
5. Зміна клімату й глобальне потепління
Ø Кліматичні моделі показують, що в XXI ст. середня температура поверхні Землі може підвищитися на 1,1 – 6,4 °C, що призведе до змін у кількості та розподілі атмосферних опадів, танення льодовиків Гренландії та Антарктики.
Ø Внаслідок цього можуть почастішати повені, посухи, урагани, знизяться різноманітність та врожайність сільськогосподарських культур.


2. НАСЛІДКИ АНТРОПІЧНОГО ВПЛИВУ НА БІОРІЗНОМАНІТТЯ
1. Зникнення видів
Ø За оцінками фахівців, за останні декілька століть внаслідок діяльності людини темпи зникнення видів зросли майже в 1 000 разів порівняно зі звичайними темпами, характерними для різних етапів історії Землі.
2. Проблеми вселення нових видів
Встановлено, що з другої половини XX ст. загострилися проблеми біозабруднення, пов’язані з:
Ø акліматизацією (пристосуванням до умов нового середовища та нових угруповань й екосистем);
Ø реакліматизацією (переселенням організмів у місця, де вони раніше проживали, але з різних причин зникли).
Вселення чужорідних видів часто чинить негативний вплив на аборигенні
види та природні екосистеми в цілому.
Нині чужорідні види представляють усі таксономічні групи і загрожують біорізноманіттю в глобальному масштабі.
Загальне число чужорідних видів, що адаптувалися до нових умов, зросло до 500 тисяч – це вдвічі більше, ніж 60 років тому.
До найнебезпечніших видів-агресорів в Україні належать:
Ø пацюк мандрівний,
Ø змієголов,
Ø борщівник Сосновського,
Ø ротан-головешка,
Ø гірчак японський,
Ø  рапана венозна,
Ø мнеміопсис.

3. ЗБЕРЕЖЕННЯ БІОРІЗНОМАНІТТЯ
1) Збереження біорізноманіття – це сукупність заходів, спрямованих на охорону окремих популяцій, видів та екосистем у цілому разом з їхнім середовищем існування. Біорізноманіття як величезний генофонд планети є одним із дуже важливих механізмів забезпечення стабільності біосфери. Що він різноманітніший, то легше біосфера адаптується до нових умов.

2) Стабільність біосфери – це властивість, заснована на високому рівні різноманіття живих організмів, окремі групи яких виконують різні екологічні функції.
Значення біорізноманіття для стабільності біосфери полягає в тому, що воно:
Ø виконує буферну роль у біосфері, завдяки чому зменшує негативний вплив абіотичних чинників (наприклад, поглинання й біоакумуляція забруднювачів);
Ø забезпечує біологічний кругообіг речовин та енергії (наприклад, участь мікроорганізмів у кругообігу Нітрогену, Сульфуру, Феруму);
Ø регулює кліматичні процеси на Землі (наприклад, вплив лісів на водний баланс Землі);
Ø бере участь у запобіганні масовим захворюванням (зменшення біорізноманіття супроводжується збільшенням кількості тварин-носіїв небезпечних інфекцій).

3) Для збереження і використання біорізноманіття в інтересах теперішнього і майбутнього поколінь було прийнято:
Ø Конвенцію ООН про охорону біорізноманіття (Ріо-де-Жанейро, 1992),
Ø Всеєвропейську стратегію збереження біологічного та ландшафтного різноманіття (Софія, 1995).
Основні положення цих документів в Україні реалізуються на засадах Концепції Загальнодержавної програми збереження біорізноманіття на 2005 – 2025 роки (2004).
Основними напрямами діяльності щодо збереження біорізноманіття є:
Ø збереження природних екосистем та оздоровлення агроекосистем;
Ø збереження видів та популяцій;
Ø створення екологічної мережі та природоохоронних документів;
Ø новий оселищний підхід до охорони біорізноманіття – збереження природних
оселищ, тобто місць існування видів, що дає змогу зберегти види, їх угруповання
й умови, необхідні для їхнього виживання та нормального розвитку.


V. Узагальнення та систематизація знань
1. Самостійна робота з таблицею.
Заповніть таблицю характеристики причин деградації біорізноманіття. Поясніть, чому втрата біологічного різноманіття є однією з глобальних екологічних проблем.


Причини деградації біорізноманіття (заповнити таблицю)

Причина
Визначення
Приклади
Руйнування природного середовища життя



Збільшення частки чужорідних видів живих організмів



Надмірна експлуатація природних ресурсів



Швидке зростання кількості населення




Загроза глобального потепління





2. Біологія + Екоетика.
Чи існують у природі «шкідливі» види?
В екології є класичний приклад про екологічні взаємозв’язки. Для того щоб позбутися комарів – переносників малярії, у 70-ті роки ХХ ст. на острові Калімантан в Індонезії обробили місцевість пестицидом ДДТ. Після цього там почали коїтися загадкові події. Спершу обвалювалися дахи будинків місцевих жителів, потім масово гинули кішки, а згодом на острові поширилася чума.
Поєднайте взаємозв’язками такі організми, як чумна паличка, блохи, пацюки, таргани, терміти, ящірки, кішки, людина, і поясніть, чому так сталося. Висловіть судження щодо твердження про те, що з екологічного погляду «шкідливих» видів організмів у природі не існує.



3. Біологія + Лісове господарство.
Чи варто робити заліснення Степу?
У степах є ділянки, непридатні для оранки (схили, балки, кам’янисті та крейдові відслонення). Не маючи можливості висаджувати на таких ділянках, наприклад, жито, їх передали під лісорозведення, щоб «не дати землі гуляти». На таких територіях почали створювати штучні лісонасадження. Застосуйте екологічні знання та поясніть, чому саджати ліс у Степу більш шкідливо, ніж корисно.


Д/з: опрацювати матеріал, записати конспект та заповнити таблицю у зошиті.


СЕРЕДА-Четверг  20-21.01.21

11-А, 11-Б

 «Вплив стресових факторів на організм людини»

Ознайомитись з презентацією https://naurok.com.ua/vpliv-stresovih-chinnikiv-na-organizm-lyudini-133241.html, опрацювати параграф 22.

Відповісти на питання:

·        Якими є наслідки дії стресових факторів на організм людини?

·        Як можна зменшити дію стресових факторів?

·        Чи є позитивні наслідки дії стресових факторів?



ПОНЕДІЛОК – ВІВТОРОК  18-19.01.21

 

11-А, 11-Б

 

 «Негативний вплив на здоров’я людини алкоголю, паління та наркотиків»

 

Ознайомитись з презентацією https://naurok.com.ua/prezentaciya-do-uroku-negativniy-vpliv-alkogolyu-i-kurinnya-na-zdorov-ya-lyudini-128848.html, опрацювати параграф 21.



СЕРЕДА-Четверг  13-14.01.21

 

11-А, 11-Б

 

 «Безпека і статева культура»

 

Опрацювати презентацію https://naurok.com.ua/prezentaciya-na-temu-stateva-kultura-y-bezpeka-zhittya-lyudinii-132432.html, записати поняття «Статева безпека» та «Статева культура».

Відповісти на питання:

·        Яких основних правил безпечного статевого життя слід дотримуватися для збереження репродуктивного здоров’я та  здоров’я в цілому? (8-9 правил)



ПОНЕДІЛОК – ВІВТОРОК  11-12.01.21

 

11-А, 11-Б

 

Тема: (13 годин) «БІОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ЗДОРОВОГО СПОСОБУ ЖИТТЯ»

«Науки, що вивчають здоров’я людини. Принцип здорового способу життя»

 

Опрацювати презентацію https://vseosvita.ua/library/prezentacia-nauki-so-vivcaut-zdorova-ludini-zdorovij-sposib-zitta-principi-j-skladovi-170210.html, записати конспект, опрацювати параграф 16.


Середа-П'ятниця 11.11.2020, 13.11.2020

11-А, 11-Б

 «Формування адаптації на молекулярному та клітинному рівнях»

Опрацювати перші 10 слайдів презентації (таблицю заповнювати не потрібно), зробити конспект, вивчити  https://naurok.com.ua/prezentaciya-do-uroku-formuvannya-adaptaciy-na-molekulyarnomu-ta-klitinnomu-rivnyah-organizaci-121398.html



Понеділок-Вівторок 09.11.-10.11.2020

11-А, 11-Б

 «Адаптація різних груп організмів»

дописати конспект по наданому матеріалу, 

розглянути тему "Поняття про преадаптацію та постадаптицію. Властивості адаптації"  скласти конспект













Понеділок-Вівторок 16.10.2020

11-А, 11-Б

 «Адаптація як загальна властивість біологічних систем. Рух»

 Опрацювати презентації та записати в конспект "Типи руху тварин та типи руху рослин", вивчити.





Понеділок-Вівторок 12-13.10.2020

 

11-А, 11-Б

 

Тема 2. (18 годин) «Адаптація»

«Адаптація як загальна властивість біологічних систем. Подразливість»

 

Опрацювати презентацію https://naurok.com.ua/prezentaciya-do-uroku-biologi-adaptaciya-yak-zagalna-vlastivist-biologichnih-sistem-189421.html, записати конспект, опрацювати параграф №1.







___________________________________________________________________




СЕРЕДА 27.05.2020

11-А, 11-Б

Узагальнення "Роль біології у вирішенні сучасних глобальних проблем людства"

заповнити таблицю 

Глобальні проблеми
Роль біології у вирішенні проблеми



СЕРЕДА 20.05.2020

11-А, 11-Б

Контрольна робота з теми "Селекція та біотехнології"

Пройти онлайн-тестування https://vseosvita.ua/test/start/fdf905

( Вказати Прізвище, надається лише одна спроба. Результати я Ваші побачу сама. І кількість спроб мені буде відомо, зараховується лише перша спроба).


П’ЯТНИЦЯ 15.05.2020

11-А, 11-Б

Тема: «Поняття про біологічну небезпеку, біологічний тероризм та біологічний захист. Біологічна безпека та основні напрямки її реалізації»



СЕРЕДА 13.05.2020

11-А, 11-Б

Тема «Сучасна біотехнологія та її основні напрямки»

Опрацювати презентацію https://naurok.com.ua/prezentaciya-suchasna-biotehnologiya-ta-osnovnim-napryamki-173706.html, записати та вивчити терміни, опрацювати параграф, та відповісти на питання:

1.     Наведіть приклади продуктів (10 прикладів), які отримані шляхом біотехнології, та які організми при цьому використовувались.

П’ЯТНИЦЯ 08.05.2020

11-А, 11-Б

Тема: «Генна інженерія людини: досягнення та ризики. Біоетичні процеси сучасної медицини»

Конспект робити не потрібно.

Завдання 1
Генна інженерія людини (заповнити табличку)

Досягнення
Ризики



Завдання 2

Біоетичні проблеми сучасної медицини: назва проблеми та її суть (7 проблем).

СРЕДА 06.05.2020

11-А, 11-Б

Тема: «Застосування методів генної та клітинної інженерії в сучасній селекції»

Опрацювати презентацію  https://naurok.com.ua/prezentaciya-na-temu-genetichna-i-klitinna-inzheneriya-145408.html, записати тільки терміни, вивчити, опрацювати параграф.
Відповісти на питання на слайді 33

Відповісти. Навіщо створюють трансгенні організми?


СЕРЕДА 29.04.2020

11-А, 11-Б

Тема «Значення для планування селекційної роботи вчення                              М.І. Вавилова»

Опрацювати презентацію https://naurok.com.ua/prezentaciya-centri-pohodzhennya-roslin-ta-rayoni-odomashennya-tvarin-121056.html, записати конспект, опрацювати параграф, та відповісти на питання:
1.     В чому полягає значення для планування селекційної роботи вчення М.І. Вавилова? (відповісти самостійно);

2.     гомологічний ряд спадкової мінливості (опрацювати самостійно, записавши у зошиті).


П’ЯТНИЦЯ 24.04.2020

11-А, 11-Б

Тема: «Сучасні методи селекції. Явище гетерозису»


Опрацювати презентацію  https://naurok.com.ua/prezentaciya-na-temu-metodi-selekci-142286.html, записати конспект, терміни вивчити, заповнити таблицю, опрацювати параграф 42.


СЕРЕДА 22.04.2020

11-А, 11-Б

Тема: 9 (10 годин) «Застосування результатів біологічних досліджень у медицині, селекції та біотехнології»
«Завдання та досягнення сучасної селекції. Внесок вітчизняних учених - селекціонерів»

Опрацювати презентацію https://naurok.com.ua/prezentaciya-zavdannya-ta-dosyagnennya-suchasno-selekci-vnesok-vitchiznyanih-vchenih-selekcioneriv-171210.html, записати конспект, терміни вивчити, опрацювати параграф 42.

Заповнити таблицю:


П/н
Прізвище вченого
Його внесок






П’ЯТНИЦЯ 17.04.2020

11-А, 11-Б

Тема: «Поняття про екологічне мислення. Узагальнення знань. Контрольна робота»


Екологічним мисленням розуміється масова занепокоєність населення становищем навколишнього середовища. Насправді ЕС, котре правильно називати усвідомленням, тобто розумінням екологічної ситуації, є елемент триєдиного процесу «сприйняття – розуміння – дія», кожний елемент котрого соціально, політично та культурно опосередкований.
До основних характеристик ЕС відносяться:Занепокоєність станом середовища;Мобілізація моральних ресурсів;Здатність до ідентифікації джерела загрози і породжуючого її соціального суб`єкта;Визнання здорового та безпечного середовища мешкання суспільною цінністтю;Індивідуальна мобілізація, тобто усвідомлення необхідності особистої участі у протестних, креативних та інших колективних діях;Когнітивна мобілізація, тобто формування готовності до дій на основі осмислювання інформації про риски та небезпеки і, нарешті, формування у людства нового-екологічного мислення.Екологічне мислення у повсякденному житті повинно використовуватися при будівництві будинків, адже неправильне будівництво може загрожувати зсувом грунтів, при зведенні нових заводів, знищенні лісів, ведення риболовного господарства і багато іншого, адже всі ці дії можуть зашкодити оточуючому середовищу.

Контрольна робота

ВАРІАНТ 1
 Виберіть правильні відповіді:

1. Після аварії на ЧАЕС найбільшу дозу радіації люди отримали від:
                               А) ізотопів йоду;
                               Б) стронцію-90;
                               В) цезію-137.
2. Що ви вважаєте головною причиною розвитку глобальної екологічної кризи?
                А) негативні кліматичні зміни на планеті під впливом космічних сил;
                Б) технічний прогрес і виснаження природних ресурсів;
                В) вирубування лісів;
                Г) низьку екологічну культуру людини та її  намагання панувати над природою.
3. Визначте, які види вартості пов´язані з екологічними проблемами і враховані чинним законодавством?
                А) вартість утримання територій заповідного фонду;
                Б) вартість створення природоохоронних програм;
                В) вартість руйнування, відновлення і охорони довкілля;
                Г) вартість утримання всіх підрозділів природоохоронної служби.
4. Яке з наведених визначень екологічного збитку є найповнішим?
                А) витрати підприємства на охорону природи;
Б) втрати суспільства від змін корисності навколишнього середовища у зв´язку з його забрудненням і необхідністю витрат на відновлення довкілля, компенсацію ризиків, компенсацію за погіршення здоров´я людей,ресурсів тощо;
В) збитки від зниження і втрати працездатності внаслідок погіршення екологічних умов праці і проживання;
Г) втрати від екологічних катастроф.
                5. Виберіть із наведених варіантів правильне визначення екологічної ліцензії:
                               А) право на виконання екологічної експертизи;
                               Б) право на проведення екологічного менеджменту;
В) документ, який дає право на забруднення довкілля певним токсикантом на конкретний проміжок часу;
Г) документ, що дає право на видобуток природних ресурсів з перевищенням чинних нормативів.
                6. Кризові явища є наслідком порушення біологічного кругообігу?
                               А) так;
                               Б) ні.
                7. Чим, на Вашу думку, є граничнодопустимий викид (ГДВ)?
                               А) викидом газових забруднень, який підприємству дозволено здійснювати 1 раз на місяць;
Б) державний норматив, встановлений з міркувань, що вміст забруднень у повітрі від джерела не перевищує нормативу якості повітря для населення, тваринного і рослинного світу;
                               В) рівень викиду у повітря забруднень вище якого починається деградація екосистеми;
Г) верхня межа вмісту забруднювачів від буд-якого джерела, яке не завдає шкоди людині і довкіллю. 
                8. Решітки при очистці стічних вод служать для затримки:
                               А) піску;
                               Б) жиру;
                               В) великого бруду.
                9. Санітарно-захисні зони створюються навколо об´єктів, які є джерелом виділення:
                               А) шуму;
                               Б) запахів;
                               В) шкідливих речовин;
                               Г) електромагнітних хвиль;
                               Д) іонізуючих випромінювань.
                10. До невідтворних природних ресурсів відносять:
                               А) нафта;
                               Б) прісна вода;
                               В) чисте повітря;
                               Г) глина;
                               Д) залізо.


ВАРІАНТ 2

Виберіть правильні відповіді.

1.Що Ви розумієте під сталим розвитком?
А) розвиток цивілізації на основі технологічного процесу й розвитку економіки, що супроводжується постійним нарощуванням валового продукту;
Б) розвиток, за якого відбувається постійний перерозподіл у світі між країнами, що розвиваються, і високо індустріальними країнами мінеральних, біологічних, трудових, земельних, водних і матеріальних ресурсів;
                В) розвиток, в основу якого покладено ідею «виживає мудріший і сильніший»;
Г) розвиток з урахуванням господарської ємності біосфери за принципами еколого-економічної збалансованості людської діяльності.
2. Найбільша кількість радіоактивних речовин надходить до організмів сільськогосподарських тварин з:
                А) водою;
                Б) кормами;
                В) пилом при диханні.
3. Що таке «екологічний паспорт»?
                А) посвідчення еколога-експерта;
                Б) дозвіл на певні обсяги скидів і викидів об´єкту-забруднювачу довкілля;
В) комплексний документ, у якому чітко викладено аспекти взаємовідносин (будь-якого об´єкта людської діяльності) з довкіллям;
                Г) документ, у якому висвітлено план природоохоронної діяльності.
4. Що, на Вашу думку, є «екологічним коридором» («зеленим коридором»)?
                А) лісосмуги;
Б) природно-ландшафні смуги (ділянки, території), які з´єднують «екологічні ядра» (заповідні території) і сприяють збереженню біорізноманіття та підтриманню природного каркасу територій;
                В) ділянки між екотопами;
                Г) ландшафи, вкриті деревами і чагарниками. 
5. Яка концентрація забруднюючої речовини в довкіллі вважається гранично-допустимою (ГДК)?
                А) за якої настає смерть людини;
                Б) за якої починається деградація екосистеми;
                В) дозволена екологічним стандартом;
Г) максимальна концентрація забруднюючої речовини в природному середовищі, яка не шкодить здоров´ю людини.
6. Який з наведених варіантів визначення раціонального природокористування  Ви вважаєте правильним?
                А) природокористування, що дає найбільший прибуток;
                Б) яке передбачає відтворення природного ресурсу;
В) яке не призводить до зміни природно-ресурсного потенціалу, підтримує і підвищує продуктивність та красу природних комплексів;
                Г) таке, що відповідає програмі економічного розвитку агропромислового комплексу.
7. Що таке граничнодопустимий скид (ГДС)?
А) вміст речовин у стічних водах, максимально допустимий для відведення з установленим режимом у даному пункті водного об´єкта за одиницю часу з метою забезпечення нормативної якості води;
                Б) ліміт на щомісячний скид стічних вод об´єктом забруднювачем;
                В) скид стічних вод за рік, який не перевищує встановленої норми;
                Г) загальний обсяг стічних вод, які може скинути об´єкт-забруднювач за місяць.
8. Екологічна ліцензія – це:
                А) документ на дозвіл заготівлі тваринних або рослинних ресурсів;
                Б) документ-дозвіл на викиди конкретного забруднювача у довкілля;
                В) документ, що дозволяє без обмежень забруднювати довкілля;
                Г) документ-замінник податків за користування ресурсами.
9. Хімічне забруднення вод відбувається:
                А) органічними речовинами;
                Б) неорганічними речовинами;
                В) мікроорганізмами.
10. Найбільш поширений спосіб знезаражування питної води:
                А) хлорування;
                Б) іонізація;
                В) коагуляція.





СЕРЕДА 15.04.2020

11-А, 11-Б

Тема: «Концепція сталого розвитку та її значення. Природокористування в контексті сталого розвитку»



Опрацювати презентацію https://naurok.com.ua/prezentaciya-koncepciya-stalogo-rozvitku-ta-znachennya-prirodokoristuvannya-v-konteksti-stalogo-rozvitku-161059.html, записати конспект, терміни вивчити.



П’ЯТНИЦЯ 10.04.2020

11-А, 11-Б

Тема: «Екологічна політика в Україні: природоохоронне законодавство України, міждержавні угоди. Червона Книга та Чорні списки видів тварин. Зелена книга України»


Опрацювати презентацію https://naurok.com.ua/prezentaciya-do-uroku-ekologichna-politika-v-ukra-ni-chervona-kniga-ta-chorni-spiski-vidiv-tvarin-zelena-kniga-ukra-ni-158040.html, записати конспект, терміни вивчити.



СЕРЕДА 08.04.2020

11-А, 11-Б

Тема: «Проблеми акліматизації та реакліматизації видів. Збереження біорізноманіття як необхідна умова стабільності атмосфери»

Вступна вправа
Живі організми виявляють дивовижну здатність до адаптацій. Перед вами організми ендеміки найпосушливішої пустелі світу, розташованої на території країни, чий герб зображений на ілюстрації. Виберіть із поданого переліку назви організмів і пустелі: саксаул, вельвічія дивна, орлан-крикун, орлан-білохвіст, антилопа гну, антилопа орікс, Гобі, Наміб. Чому, незважаючи на дивовижну адаптованість, видове різноманіття внаслідок антропічних впливів зменшується?

ІV. Вивчення нового матеріалу
1. БІОРІЗНОМАНІТТЯ – це розмаїття організмів, видів та їхніх угруповань.
Ø Нині внаслідок діяльності людини скорочується генетичне, видове й екосистемне біорізноманіття.
Ø За даними науковців, до 50 % таксономічних груп перебувають під загрозою зникнення, на 60 % зменшилась кількість видів хребетних тварин у світі.
Ø Скорочується біорізноманіття не лише в природних екосистемах. Це стосується й різноманіття порід або сортів у агроекосистемах.
Ø Наука, що вивчає формування й еволюцію біорізноманіття, називається диверсикологією.
Причини деградації біорізноманіття:
1) Руйнування природного середовища життя – основна причина вимирання видів:
Ø Лісорозробки,
Ø гірничі роботи,
Ø вирубування дерев під пасовиська,
Ø  будівництво дамб, автострад.
Загальний стан екосистем, або показники індексу живої планети, за останні десятиліття знизились на 37 %.
2) Збільшення частки чужорідних видів (біологічне забруднення).
Інвазійні види – види, які розповсюджуються природним шляхом або за допомогою людини й становлять значну загрозу для флори й фауни певних екосистем, конкуруючи з місцевими видами за екологічні ніші.
Процес розселення диких видів на нових територіях називають біологічною інвазією.
Відомими прикладами таких видів є:
Ø колорадський жук,
Ø фітофтора,
Ø філоксера виноградна,
Ø кріль європейський,
Ø водяний гіацинт,
Ø елодея канадська,
Ø опунція,
Ø китайський волохатий краб,
Ø коза,
Ø жаба ага.
3. Надмірна експлуатація природних ресурсів
Ø За останнє тисячоліття площа лісів Землі зменшилася майже на третину, скоротилися рибні ресурси, зникають родючі ґрунти.
4. Швидке зростання кількості населення
Ø За прогнозами вчених, через високі темпи росту кількості населення на планеті в найближчі 30 років воно становитиме близько 10 млрд людей.
5. Зміна клімату й глобальне потепління
Ø Кліматичні моделі показують, що в XXI ст. середня температура поверхні Землі може підвищитися на 1,1 – 6,4 °C, що призведе до змін у кількості та розподілі атмосферних опадів, танення льодовиків Гренландії та Антарктики.
Ø Внаслідок цього можуть почастішати повені, посухи, урагани, знизяться різноманітність та врожайність сільськогосподарських культур.


2. НАСЛІДКИ АНТРОПІЧНОГО ВПЛИВУ НА БІОРІЗНОМАНІТТЯ
1. Зникнення видів
Ø За оцінками фахівців, за останні декілька століть внаслідок діяльності людини темпи зникнення видів зросли майже в 1 000 разів порівняно зі звичайними темпами, характерними для різних етапів історії Землі.
2. Проблеми вселення нових видів
Встановлено, що з другої половини XX ст. загострилися проблеми біозабруднення, пов’язані з:
Ø акліматизацією (пристосуванням до умов нового середовища та нових угруповань й екосистем);
Ø реакліматизацією (переселенням організмів у місця, де вони раніше проживали, але з різних причин зникли).
Вселення чужорідних видів часто чинить негативний вплив на аборигенні
види та природні екосистеми в цілому.
Нині чужорідні види представляють усі таксономічні групи і загрожують біорізноманіттю в глобальному масштабі.
Загальне число чужорідних видів, що адаптувалися до нових умов, зросло до 500 тисяч – це вдвічі більше, ніж 60 років тому.
До найнебезпечніших видів-агресорів в Україні належать:
Ø пацюк мандрівний,
Ø змієголов,
Ø борщівник Сосновського,
Ø ротан-головешка,
Ø гірчак японський,
Ø  рапана венозна,
Ø мнеміопсис.

3. ЗБЕРЕЖЕННЯ БІОРІЗНОМАНІТТЯ
1) Збереження біорізноманіття – це сукупність заходів, спрямованих на охорону окремих популяцій, видів та екосистем у цілому разом з їхнім середовищем існування. Біорізноманіття як величезний генофонд планети є одним із дуже важливих механізмів забезпечення стабільності біосфери. Що він різноманітніший, то легше біосфера адаптується до нових умов.

2) Стабільність біосфери – це властивість, заснована на високому рівні різноманіття живих організмів, окремі групи яких виконують різні екологічні функції.
Значення біорізноманіття для стабільності біосфери полягає в тому, що воно:
Ø виконує буферну роль у біосфері, завдяки чому зменшує негативний вплив абіотичних чинників (наприклад, поглинання й біоакумуляція забруднювачів);
Ø забезпечує біологічний кругообіг речовин та енергії (наприклад, участь мікроорганізмів у кругообігу Нітрогену, Сульфуру, Феруму);
Ø регулює кліматичні процеси на Землі (наприклад, вплив лісів на водний баланс Землі);
Ø бере участь у запобіганні масовим захворюванням (зменшення біорізноманіття супроводжується збільшенням кількості тварин-носіїв небезпечних інфекцій).

3) Для збереження і використання біорізноманіття в інтересах теперішнього і майбутнього поколінь було прийнято:
Ø Конвенцію ООН про охорону біорізноманіття (Ріо-де-Жанейро, 1992),
Ø Всеєвропейську стратегію збереження біологічного та ландшафтного різноманіття (Софія, 1995).
Основні положення цих документів в Україні реалізуються на засадах Концепції Загальнодержавної програми збереження біорізноманіття на 2005 – 2025 роки (2004).
Основними напрямами діяльності щодо збереження біорізноманіття є:
Ø збереження природних екосистем та оздоровлення агроекосистем;
Ø збереження видів та популяцій;
Ø створення екологічної мережі та природоохоронних документів;
Ø новий оселищний підхід до охорони біорізноманіття – збереження природних
оселищ, тобто місць існування видів, що дає змогу зберегти види, їх угруповання
й умови, необхідні для їхнього виживання та нормального розвитку.


V. Узагальнення та систематизація знань
1. Самостійна робота з таблицею.
Заповніть таблицю характеристики причин деградації біорізноманіття. Поясніть, чому втрата біологічного різноманіття є однією з глобальних екологічних проблем.


Причини деградації біорізноманіття (заповнити таблицю)

Причина
Визначення
Приклади
Руйнування природного середовища життя



Збільшення частки чужорідних видів живих організмів



Надмірна експлуатація природних ресурсів



Швидке зростання кількості населення




Загроза глобального потепління





2. Біологія + Екоетика.
Чи існують у природі «шкідливі» види?
В екології є класичний приклад про екологічні взаємозв’язки. Для того щоб позбутися комарів – переносників малярії, у 70-ті роки ХХ ст. на острові Калімантан в Індонезії обробили місцевість пестицидом ДДТ. Після цього там почали коїтися загадкові події. Спершу обвалювалися дахи будинків місцевих жителів, потім масово гинули кішки, а згодом на острові поширилася чума.
Поєднайте взаємозв’язками такі організми, як чумна паличка, блохи, пацюки, таргани, терміти, ящірки, кішки, людина, і поясніть, чому так сталося. Висловіть судження щодо твердження про те, що з екологічного погляду «шкідливих» видів організмів у природі не існує.



3. Біологія + Лісове господарство.
Чи варто робити заліснення Степу?
У степах є ділянки, непридатні для оранки (схили, балки, кам’янисті та крейдові відслонення). Не маючи можливості висаджувати на таких ділянках, наприклад, жито, їх передали під лісорозведення, щоб «не дати землі гуляти». На таких територіях почали створювати штучні лісонасадження. Застосуйте екологічні знання та поясніть, чому саджати ліс у Степу більш шкідливо, ніж корисно.


Д/з: опрацювати матеріал, записати конспект та заповнити таблицю у зошиті, параграф 39


П’ЯТНИЦЯ 27.03.2020

11-А, 11-Б

Тема: «Антропічний вплив на біорізноманіття»

Опрацювати параграф 39, написати практичну роботу №3, стор. 175., вислати на Viber 0506956400
Оберіть один об’єкт або територію із списку прородно-заповідного Фонду Донецької області

Складіть висновок, сформулювавши основні екологічні проблеми цієї місцевості, запропонуйте шляхи їхнього вирішення.



СЕРЕДА 25.03.2020


11-А, 11-Б


Тема: «Основні шляхи антропічного забруднення ґрунтів, їхні наслідки. Необхідність охорони ґрунтів»

Опрацювати матеріал презентації https://vseosvita.ua/library/prezentacia-antropicnij-vpliv-na-grunti-206149.html  та параграф 38. У зошиті записати основні види і основні джерела антропічного забруднення ґрунтів і вислати на Viber 0506956400





П'ятниця 20.03.2020
11-А, 11-Б

Тема уроку: «Антропічний вплив на атмосферу та гідросферу»

Опорні знання
Гідросфера - водна оболонка Землі, що виконує дуже важливі екологічні функції.
Вода є природним ресурсом, забезпечує екологічні взаємозв'язки в популяціях, екосистемах, біосфері, у ній здійснюється міграція елементів у біогеохімічних циклах, гідросфера є складовою частина усіх живих організмів (іл. 76).
ГІДРОСФЕРА
1. Води Світового океану (93,96 %)
2. Вода суходолу:
• підземні води (4,38 %);
• поверхневі води (1,659 %)
3. Вода атмосфери (0,001 %)
ЗМІСТ
Яким є антропічний вплив на гідросферу?
ЗАБРУДНЕННЯ ГІДРОСФЕРИ - це надходження у водойми рідких, твердих і газуватих речовин у кількостях , що змінюють властивості води і є шкідливими для водних екосистем.
Основні забруднювачі гідросфери. До найстійкіших і найпоширеніших забруднювачів водойми належать нафтопродукти, стічні води, пестициди, нітрати, фосфати, синтетичні мийні засоби, пластикові вироби, поліетиленові пакети. Нині надходження цих речовин зазвичай перевищує здатність водойм до самоочищення, тому забруднювачі гідросфери (пестициди, сполуки важких металів, радіонукліди) мають здатність накопичуватися в ланцюгах живлення (біоакумуляція). Підтвердженням цьому є приклад з інсектицидом ДДТ, вміст якого в тканинах птахів може бути перевищеним у 1 млн разів, порівняно з вихідним вмістом у воді. Негативну дію чинять і високі концентрації біогенних елементів (N, P, К), що надходять у водойми зі стоками мінеральних добрив із суходолу.
Види забруднень гідросфери. Фахівці вказують на негативне значення усіх типів забруднення: механічного (засмічення, забруднення піском, глиною), хімічного (нафта, нафтопродукти, пестициди, сполуки важких металів, діоксини, антибіотики, добрива), фізичного (тепло, радіонукліди Цезій-137, Стронцій-90, Калій-40) та біологічного (бактерії, ентеровіруси, яйця гельмінтів, спори грибів). Найбільш небезпечним для водних екосистем є хімічне забруднення. Його особливими видами є теплове, фармакологічне та пластикове забруднення.
https://history.vn.ua/pidruchniki/sobol-biology-and-ecology-11-class-2019-standard-level/sobol-biology-and-ecology-11-class-2019-standard-level.files/image234.jpg
Іл. 76. Кругообіг води в природі
Основні джерела гідросферного забруднення. Забруднення Світового океану здійснюється через суходіл (стічні води, стоки сільськогосподарських виробництв і населених пунктів) й атмосферу (з димом, пилом, вихлопними газами), з якими гідросфера тісно пов'язана кругообігом води. Найінтенсивнішими забруднювачами поверхневих і підземних вод є целюлозно-паперові, хімічні, нафтопереробні, металургійні комбінати, сільське господарство.
Отже, особливості забруднення гідросфери визначаються її зв'язком з літо- й атмосферою, поширенням і величезною масою водних ресурсів, властивостями води і різноманітністю водного біорізноманіття.
Які наслідки забруднення гідросфери?
Наслідками забруднення гідросфери є: 1) зниження первинної біологічної продукції (за оцінками вчених, на 10 %) і, відповідно, зниження приросту інших мешканців моря; 2) деградація й руйнування водних екосистем; 3) скорочення запасів прісної води; 4) погіршення якості води; 5) збільшення частоти інфекційних захворювань, збудники яких передаються через воду (холера, дизентерія, онхоцеркоз).
Основними екологічними проблемами гідросфери є такі.
Проблема стічних вод, що утворюються в процесі господарсько-побутової і виробничої діяльності. Дуже небезпечними для природних водних екосистем є стоки, що утворюються на підприємствах целюлозно-паперової промисловості.
Проблема промислових відходів, що містять сполуки важких металів (ртуть, Плюмбум, Кадмій), пестициди, добрива, мийні засоби, радіонукліди. Відомі випадки масового отруєння людей сполуками ртуті, що містилась у рибі (хвороба Мінамати), кадмієм унаслідок вживання недоброякісної води (хвороба ітай-ітай).
Евтрофікація водойм - підвищення біологічної продуктивності водних екосистем унаслідок накопичення у воді біогенних елементів (Нітроген, Фосфор, Калій), що призводить до заростання водойм, обміління, скорочення рибних ресурсів, утворення боліт та ін.
Цвітіння води - масове розмноження фітопланктону, що спричиняє зміну забарвлення води і погіршує кисневу забезпеченість вод.
Забруднення через розливи нафти. Нафта й нафтопродукти утворюють на поверхні води плівки й порушують обмін речовин між Океаном і атмосферою, що впливає на клімат, спричиняє загибель гідробіонтів. Вуглеводні можуть розчиняти інші забруднювачі (пестициди, важкі метали), що отруюють воду (іл. 77).
Дефіцит водних ресурсів - відсутність достатніх запасів для забезпечення потреб населення в чистій питній воді. Від дефіциту питної води страждає більш ніж 40 % населення світу.
Танення льодовиків - зменшення площі льодовиків по всьому світу, що істотно впливає на наявність джерел прісної води, існування гірських екосистем та рівень води в океанах.
https://history.vn.ua/pidruchniki/sobol-biology-and-ecology-11-class-2019-standard-level/sobol-biology-and-ecology-11-class-2019-standard-level.files/image235.jpg
Іл. 77. Наймасштабніший розлив нафти в Перській затоці (під час війни у 1990 р. іракські війська, відступаючи, відкрили засувки нафтових терміналів)
Отже, порушення екологічної рівноваги загрожує значним погіршенням стану водойм й водних ресурсів.
Які причини порушення якості природної води та заходи охорони водойм?
Одним із найважливішим наслідків забруднення води є те, що, потрапляючи у водойми, забруднювачі погіршують її якість. Якість природної води - це сукупність фізичних, хімічних, біологічних і бактеріологічних показників, що зумовлюють придатність води для використання. Порушення якості води виявляється у зміні її фізичних властивостей (прозорості, запаху, присмаку) та хімічного складу (кислотності, кількості домішок, вмісту отруйних речовин), у зменшенні вмісту кисню, зміні кількості та видового складу мікроорганізмів, появі хвороботворних бактерій.
Які причини погіршення якості природних вод? Природні води забруднюються внаслідок посилення впливу людини: безсистемна господарська діяльність, надмірне використання водних ресурсів, замулення, забруднення та заростання річок, недотримання режиму господарювання на прибережних захисних смугах. Передусім на водні ресурси впливає забруднення промисловими та комунальними стічними водами.
Як оцінюється екологічний стан природних водойм? Оцінювання якості природних вод здійснюють трьома способами: фізико-хімічним, бактеріологічним і біологічним. Метод оцінювання якості води за видовим складом і показниками кількісного розвитку видів-індикаторів і структури утворюваних ними угруповань називається біоіндикацією.
Охорона водойм - сукупність заходів, спрямованих на запобігання забрудненню та виснаженню вод. Основними заходами охорони водойм є:
  • правові (дотримання природоохоронних законів, нормування якості води, державний моніторинг вод);
  • організаційні (створення санітарних зон, прибережних захисних смуг);
  • економічні (технології очищення стічних вод, оборотного водопостачання);
  • соціальні (виховання бережливого ставлення до води, екологічна освіта).
Для ефективного, науково обґрунтованого використання вод та їх охорони від забруднення й засмічення в Україні прийнято низку державних документів, серед яких «Водний кодекс України», Закон України «Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення».
Отже, перед людством постало важливе завдання охорони гідросфери та збереження рівноваги в біосфері.
ДІЯЛЬНІСТЬ
Самостійна робота з таблицею. Екологічні проблеми гідросфери
Назва
Сутність
Причини
Дефіцит питної води
Цвітіння води
Евтрофікація водойм
Стічні води
Забруднення через розливи нафти







За допомогою таблиці визначте сутність та причини найпоширеніших екологічних проблем щодо гідросфери.

Біологія + Географія. Велика тихоокеанська сміттєва пляма
https://history.vn.ua/pidruchniki/sobol-biology-and-ecology-11-class-2019-standard-level/sobol-biology-and-ecology-11-class-2019-standard-level.files/image236.jpg
Це найбільше скупчення антропогенного сміття, розташоване у північній частині Тихого океану. На цій ділянці сконцентровано надзвичайно щільні масиви пластику, рибальських сіток, канатів та інших відходів, занесених течіями. За оцінками вчених, на цей час маса сміття становить понад 3,5 млн тонн, а площа плями - понад 1 млн км2. Чому з'явився цей «острів сміття»? Якої шкоди завдає ця пляма морським екосистемам?
СТАВЛЕННЯ
Біологія + Медицина. Хвороба Мінамати
https://history.vn.ua/pidruchniki/sobol-biology-and-ecology-11-class-2019-standard-level/sobol-biology-and-ecology-11-class-2019-standard-level.files/image237.jpg
Упродовж сотень років рибаки селища Мінамата займалися промислом риби, креветок, крабів, морського окуня та ін. Морепродукти були для них основним джерелом їжі. Але на початку ХХ ст. компанія Chisso побудувала на околицях невеликий хімічний завод. Відтоді й починається історія виникнення захворювання, що на сьогодні входить до усіх медичних довідників під назвою «хвороба Мінамати». Що стало причиною цієї хвороби? У чому суть кумулятивного ефекту, основою якого є закон концентрування речовин у ланцюгах живлення? Висловіть судження щодо наслідків забруднення гідросфери для живих організмів і людини зокрема.
Антропічний вплив на атмосферу

   1. Основні типи забруднення (Розповідь з елементами бесіди)
   На жаль, забруднення стало звичним, частовживаним словом у нашому житті.
Забруднення - внесення в навколишнє середовище або виникнення в ньому нових, зазвичай не характерних фізичних чинників, хімічних і біологічних речовин, які шкодять природним екосистемам та людині.
Розрізняють природне забруднення, яке виникає внаслідок потужних природних процесів (виверження вулканів, лісові пожежі, вивітрювання тощо) без будь-якого впливу людини, і антропогенне, яке є результатом діяльності людини й інколи за масштабами впливу переважає природне. Різні типи забруднення можна розділити на три основні: фізичне, хімічне та біологічне (табл. 2.1).
Таблиця  Основні типи забруднення
Основні типи забруднення навколишнього середовища
Фізичне забруднення пов'язане зі змінами фізичних, температурно-енергетичних, хвильових і радіаційних параметрів зовнішнього середовища. Зокрема, тепловий вплив проявляється в погіршенні режиму земної поверхні та умов життя людей. Джерелами теплового забруднення в межах міських територій є: підземні газопроводи промислових підприємств (140-160 °С), теплотраси (50-150 °С), збірні колектори і комунікації (35-45 °С) тощо. До фізичного забруднення можна віднести вплив шуму й електромагнітне випромінювання, джерелами якого є високовольтні лінії електропередач, електропідстанції, антени радіо- і телекомунікаційних станцій, а останнім часом також деякі побутові електроприлади. Встановлено, що при тривалому впливі електромагнітних полів навіть у здорових людей спостерігається перевтома, головний біль, почуття апатії та ін.
Хімічне забруднення - збільшення кількості хімічних компонентів певного середовища, а також проникнення (введення) в нього хімічних речовин, не притаманних йому або в концентраціях, котрі перевищують норму. Найнебезпечнішим для природних екосистем і людини є саме хімічне забруднення, яке отруює атмосферу  різними токсикантами (аерозолі, хімічні речовини, важкі метали, пестициди, пластмаси, детергенти та ін.). За підрахунками спеціалістів, у наш час у природному середовищі міститься 7-8,6 млн хімічних речовин, причому їхня кількість щорічно поповнюється ще на 250 тис. нових сполук. Багато хімічних речовин мають канцерогенні та мутагенні властивості, серед яких особливо небезпечними є 200 (список складений експертами ЮНЕСКО): бензол, азбест, бензопірен, пестициди, важкі метали (особливо ртуть, свинець, кадмій), різноманітні фарбники і харчові додатки.
Біологічне забруднення - випадкове або пов'язане з діяльністю людини проникнення в екосистеми не притаманних їм рослин, тварин і мікроорганізмів (бактеріологічне); часто справляє негативний вплив при масовому розмноженні нових видів.
Особливо забруднюють середовище підприємства, які виробляють антибіотики, ферменти, вакцини, сироватки, кормовий білок, біоконцентрати та ін., тобто підприємства промислового біосинтезу, в викидах якого наявні живі клітини мікроорганізмів. До біологічного забруднення можна віднести надмірну експансію живих організмів. Так, у містах наявність звалищ, несвоєчасне прибирання побутових відходів призвели до значного збільшення синантропних тварин: щурів, комах, голубів, ворон та ін.
  2. Наслідки забруднення атмосфери
Атмосфера має здатність до самоочищення. Концентрація забруднювальних речовин через розпорошення їх у повітрі, осідання твердих часточок під впливом сили гравітації, випадання різних домішок з опадами (дощ інтенсивністю 1 мм/год. за 45 хв. вимиває з повітря 28% часточок пилу діаметром 10 мкм).
Проте від величезної кількості забруднювальних речовин, що надходять в атмосферу сьогодні, вона не встигає самоочищуватись. Так, при спалюванні за рік 2,1 млрд. т кам'яного вугілля і 0,8 млрд. т бурого в навколишнє середовище потрапляє 225 тис. т арсену, 225 тис. т германію, 153 тис. т кобальту і, крім того, мільйони тони пилу з металургійних заводів, майже 1/5 частина світового виробництва цементу.
За приблизними підрахунками, маса забруднювальних речовин в атмосфері становить 9-10 мли т. Порівняно з масою земної атмосфери це мізерна величина, однак на висоті 50- 100 м від Землі, де саме концентруються забруднювальні речовини, частка їх є істотною відносно кількості чистого повітря.
3. Головними екологічними глобальними наслідками забруднення атмосфери є:
·        парниковий ефект;
·        озонова дірка;
·        кислотні дощі;
·        смог.
Вплив транспорту на атмосферне повітря. В промислово розвинутих країнах основним джерелом забруднення атмосфери є автотранспорт, парк якого безупинно росте. Якщо в 1900 р. на планеті нараховувалося біля 6 тис. автомобілів, то до 2000 р. чисельність світового парку автомашин досягла 500 млн. одиниць.
Частка автотранспорту в забрудненні атмосфери продуктами згоряння показана в табл. 1.
Таблиця  Обсяги викидів продуктів згоряння, млн. т. рік.
Продукти згоряння
Джерела продуктів згоряння продуктів згоряння

автомобілі
електростанції, промисловість і т. д.
Оксид вуглецю
59,7
5,2
Вуглеводні й інші органічні речовини
10,9
6,4
Оксиди азоту
5,5
6,5
Сполуки, що містять сірку
1,0
22,4
Макрочастки
1,0
9,8

Викиди автомобільного транспорту істотно залежать від режиму роботи двигуна і якості використовуваного палива. Зразковий склад вихлопних газів автомобілів поданий у табл. 2.
Таблиця  Наближений склад (% по обсягу) вихлопних газів автомобілів.
Компоненти
Вміст компонентів у вихлопах

карбюраторний двигун
дизельний двигун
N2
74-77
76-78
О2
0,3-8
2-18
Н2О
3,0 - 5,5
0,5 - 4.0
СО2
5,0-12,0
1,0-10,0
СО
5.0 - 10,0
0,01 - 0,5
Оксиди сірки
0-0,8
2* 10 -4 - 0,5
Вуглеводні
0,2 - 3,0
1 * 10 -3 - 0,5
Альдегіди
0-0,2
 (1 - 9) * 10 -3
Сажа
0-0,4 г / м -3
0,01 -1,1 г / м -3
Бензапірен
 (10-20) * 10-6 г/м -3
до 1 * 10 -5 г / м -3

До токсичних відносять такі компоненти вихлопних газів: оксид вуглецю, оксиди азоту, вуглеводні. Крім того, деякі види палива містять сірку; що обумовлює вміст у вихлопних газах діоксиду сірки.
З початку 1930- х років тетраметил- і тетраетил свинець добавляють у якості антидетонатора до переважної більшості бензинів у кількості 80 мг • л -1. При прямуванні автомобіля від 25 до 75% цього свинцю викидається в атмосферу, осаджується на землю, потрапляє в поверхневі води. Свинець акумулюється в ґрунті і рослинності уздовж автострад (у містах - уздовж вулиць із пожвавленим рухом), помітна кількість сполук свинцю утримується в повітрі великих міст.
За даними США і Великобританії, до 90% усього свинцю, що утримується в атмосфері, варто віднести за рахунок вихлопних газів. В даний час у ряді країн (Японії й ін.) використання етилованого бензину заборонено.
Виходячи із середніх втрат нафтопродуктів на одну автомашину 10 - 11 л в рік, загальний викид нафтопродуктів світовим автомобільним парком обчислюється 2,1-2,2 млн. т у рік, причому велика частина його потрапляє в ґрунти і гідросферу.
Домашнє завдання
Опрацівати параграфи 36,37. Виконати тести, результати відправити на viber 0506956400

Тестові завдання:
1.    Сучасні екологічні проблеми атмосфери:
·       Кислотні дощі
·       Парниковий ефект
·       Руйнування озонового шара
·       Забруднення повітря
2.    Газуваті забруднювачі атмосфери, що спричиняють кислотні дощі:

·       SO2
·       NO2
·       SiO2
·       CO2
3.    Парниковий ефект формує накопичення в атмосфері:
·       SO2
·       SO3
·       CO2
·       CO
4.    Наслідками глобального потепління клімату нашої планети є:
·       збільшення частоти аномальних кліматичних явищ
·       зміна настання сезонів року, зміна меж ареалів тварин і рослин у високі широти
·       підвищення рівня Світового океану, підкислення його вод
·       нестача питної води
5.    Кіотський протокол зобов′язує уряди багатьох країн:
·       обмежити використання палива з високим вмістом сполук Сульфуру
·       обмежити надходження в атмосферу хлорфторвуглецевих сполук
·       скоротити або стабілізувати викиди парникових газів в атмосферу
·       обмежити роботу промислових підприємств
6.    Послаблення озонового шару викликають:
·       хлорфторвуглецеві сполуки
·       вуглекислий газ
·       сполуки Сульфуру
·       оксиди Нітрогену
7.    Вплив кислотних дощів на біосферу:
·       підкислення вод Світового океану
·       загибель лісів
·       загибель мешканців прісних водойм
·       руйнування озонового шару
8.    Поняття «парниковий ефект» означає:
·       зростання температури гідросфери ґрунтового покриву
·       зростання температури атмосфери внаслідок збільшення в ній умісту парникових газів
·       ефект пару в екосистемі
·       температурний показник у штучних закритих екосистемах
9.    Роль озонового шару:
·       вбирає ультрафіолетові промені
·       знижує концентрацію СО2 у повітрі
·       знижує парниковий ефект
·       конденсує вологу та формує хмари
10. Як називається газова оболонка, що оточує Землю? 
·       Гідросфера
·       Атмосфера
·       Літосфера
·       Ноосфера


Комментариев нет:

Отправить комментарий