Дистанційне навчання 10 класи



Шановні діти! Вітаю Вас на своєм у блозі! Ми продовжуємо працювати із застосуванням технологій дистанційного навчання.Бажаю успіхів у виконанні завдань!




 Завдання необхідно виконувати кожному у робочому зошиті, 
виконану роботу надсилати на електронну адресу 
nazelena629@gmail.com 


НАВЧАЛЬНА ПРАКТИКА

10.06.2022

10-А

1. Розв’язання задач:

1.                     Які типи гамет утворюють рослини, що мають такі генотипи:

а) АаВв; б) ааВв; в) АаВВ; г) ААВв.

2.                     При схрещуванні жовтої морської свинки з білою, все потомство кремове. Які фенотипи тваринок, що мають генотипи:

а) ĀĀ - ?;   б) аа - ?;    в) Āа - ?

3.                     У собаки чорна шерсть домінує над коричневою. Чорну самку декілька разів схрещували з коричневим самцем, у результаті чого було отримано 15 чорних і 13 коричневих цуценят. Визначте генотипи потомства.

4.                Гомозиготна мати має А (II) групу крові, гомозиготний батько – В (III) групу крові. Які групи крові можливі у їхніх дітей?

5.                Батько хворіє на мігрень (домінантна ознака), а мати здорова. У батька нормальний слух, у матері також, але вона має рецесивну алель глухоти. Яка ймовірність народження в них дитини з обома хворобами, якщо батько гетерозиготний за обома генами?

2. Складання навчально-контрольних тестів

Самостійно скласти 5 тестів на будь-яку тему, використовуючи сервіс https://learningapps.org/createApp.php

3. Інтелектуальна гра «Ерудит»

Конкурс  1  «Чорна скринька»  

 

1.                 Одного разу англійська королева Єлизавета І звернулася до одного з придворних зі словами: «Я бачила багатьох чоловіків, що перетворили своє золото на дим, але ви перший, хто перетворив дим на золото».   А що цей придворний привіз до Англії?

 

2.                 Це важливий продукт харчування для значної частини населення Італії, Франції, Іспанії, Португалії, Греції. На Корсіці ще донедавна можна було зустріти старих людей, які жодного разу не куштували звичайного хліба. Марсельці жартують: «Банан робить ледачим жителя тропіків, а це – корсиканця». Що це?   

 

3.                 У книзі ХІХ ст. «Про українські народні страви» це названо народним українським десертом. І досі цей «десерт» приносить стабільний прибуток багатьом пенсіонерам, даючи постійну роботу працівникам комунальних служб. Про що йдеться?

                                                                                                            

4.                 «Ці речовини виявили себе своєю відсутністю». В. Енгельгардт. 

                                                                                                                     

Конкурс 2. «Закінчити речення»  

 

1.                 «Щоб жити, треба працювати. Щоб працювати, треба використовувати якесь паливо. Таким паливом, майже єдиним, є  ….     ».    Є. Романцев

2.                 « ДНК – це золота молекула життя, але в неї є рідні сестри      ». Є. Романцев

 

Конкурс 3.  «Загадки»                                                           

 

1. Хто без ложки їсть.  
2. Ні старому, ні малому не дасть приступити до дому.  
3. Хто на собі ліс носить.  
4. Горбатий мішок на чотирьох стовпах стоїть.  
5. Ноги на полі, тіло в стодолі, а голова на столі.  
6. Сімсот невісток на одній подушці сплять.
7. Солоне, а не сіль, біжить, а не річка, блищить, а не золото, коли б угадати та менш його знати.
8. Завжди в роті, а не проковтнеш.
9. На одному коромислі два змії висять. .
10. Іде в поле – як дощечка, а йде з поля – як бочечка. .
11. Який овоч українських полів багатий на вітамін С, котрого в ньому міститься стільки, як і в лимонах та помаранчах? .
12. Яка сучасна назва овочевої культури, що в перекладі з італійської означала «золоте яблуко». .
13. Які рослини - «прибульці» з американського континенту – за дуже короткий час повсюдно засмітили поля та городи в Україні? .
14. Яка рослина нашої країни має найбільший плід.
15. Яка рослина, що поширена в Україні «лікує від 99 хвороб»?
16. Якого кольору квітка папороті? .
17. Яку рослину й сліпі узнають?


 

Понеділок 23.05.2022 – Середа 25.05.2022

10-А

Повторити матеріал тем «Обмін речовин та перетворення енергії»


Середа 18.05.2022

10-А

Узагальнення

Можливості й перспективи застосування досягнень біології

Відповісти на питання:

Назвіть можливості й перспективи застосування досягнень біології



Понеділок  16.05.2022

10-А

Узагальнення теми «Біорізноманіття»

Повторити параграфи 10-15



Середа 11.05.2022

10-А

Узагальнення теми «Репродукція та розвиток»

Виконати тестову роботу на сторінках 209-210


Понеділок 09.05.2022

10-А

Тема «Чинники, здатні справляти позитивний і негативний вплив на процеси росту та розвитку людини»

Опрацювати параграф 52, записати вплив позитивних та негативних чинників

 


Понеділок 02.05.2022- Середа 04.05.2022

10-А

Відповісти на питання:

1. Що таке репродуктивне здоров’я?

2. Які фактори негативно впливають на репродуктивне здоров’я?

3. Як відбувається профілактика захворювань, що передаються статевим шляхом?

Середа 27.04.2022

10-А

Тема «Сучасні можливості та перспективи репродуктивної медицини»

Опрацювати презентацію https://naurok.com.ua/prezentaciya-na-temu-osoblivosti-reprodukci-lyudini-u-zv-yazku-z-biosocialnoyu-sutnistyu-181063.html , конспект не писати.


Понеділок 25.04.2022

10-А

Тема «Особливості репродукції людини»

Опрацювати параграф 47, відповідати на питання усно


Середа 20.04.2022

10-А
Опрацювати презентацію https://naurok.com.ua/prezentaciya-embriogenez-lyudini-118903.html 
параграф 49, записати терміни.

Лабораторна робота
Тема. Вивчення етапів ембріогенезу.
Навчальна мета: вивчити стадії та особливості ембріонального розвитку; закріпити знання про закономірності ембріогенезу, навчитися визначати його етапи.
Словничок.
Дроблення – це серія мітотичних поділів зиготи, яка настає після запліднення.
Бластуляція – завершальний етап періоду дроблення яйця багатоклітинних тварин, протягом якого відбувається утворення бластули.
Гаструляція – процес морфогенетичних змін, що супроводжується розмноженням, зростанням, направленим переміщенням і диференціюванням клітин, у результаті чого утворюються зародкові листки.
 Гістогенез – це сукупність процесів, що призводять до утворення або відновлення тканин у ході онтогенезу.
Нейруляція – це утворення нервової пластинки і її замикання в нервову трубку в процесі зародкового розвитку у хордових.
Органогенез – це процеси утворення та розвитку органів у тварин.
Ембріональна індукція – взаємодія між частинами багатоклітинного організму під час його ембріонального розвитку. Явище полягає в тому, що клітини одного типу діють на стадії ембріогенезу як організатори для клітин іншого типу. За відсутності певних «організаторів» розвиток клітин може піти зовсім іншим шляхом.
Хід роботи
Завдання 1. Дослідження етапів ембріогенезу
1. Розглянути постійні мікропрепарати ембріонального розвитку. Знайти у по­лі зору мікроскопа зародок на стадіях дроблення, гаструли. Порівняти поба­чене зі схемами, замалювати мікропрепарат, підписати малюнок, зробити по­значення.

Мал. Будова гаструли


2.Скласти порівняльну таблицю етапів ембріонального розвитку:    
Етапи ембріогенезу

Етапи
Основні особливості
Зміни в клітинах
Запліднення


Бластула


Гаструла



3.  Визначити етапи ембріогенезу, зображені на малюнку, і підпи­сати їх.

Мал. Етапи ембріогенезу

4. Охарактеризувати зародкові листки, всі дані записати до таблиці.
Характеристика зародкових листків
Зародковий листок
На якій стадії утворюється
Які тканини й органи утворює
Ектодерма


Ендодерма


Мезодерма


Скласти висновок до лабораторної роботи.
Висновок краще зробити за алгоритмом:

Після запліднення ________ сперматозоїдом утворюється __________, яка починає кратно поділятися. Такий поділ називається ________ і в результаті нього утворюється _________. Наступним етапом є _________. Спочатку утворюються два зародкові шари: _______ і ________. Потім утворюється третій шар - ___________. Далі утворюються основні тканини. Цей процес отримав назву ________. Після цього починається утворення органів - ____________. З моменту закладання нервової трубки зародок називається ____________. Розвиток ембріону в хордових закінчується ____________.

Понеділок  18.04.2022

10-А
 
Тема «Суть та біологічне значення запліднення. Причини порушення процесів запліднення у людини»

Опрацювати презентацію https://naurok.com.ua/prezentaciya-na-temu-zaplidnennya-14384.htmlскласти конспект.
Опрацювати параграф

Вирішити тестові завдання (відповіді записати у зошиті) , непарні – 1 варіант, парні – 2 варіант. відповіді записати словами


СЕРЕДА 13.04.2022

10-А 

Тема «Статеві клітини»
мета: сьогодня на уроці розглянемо будову та функції статевих клітин

Опрацювати презентацію





Існують три типи статевого процесу за участі статевих клітин: ізогамія, гетерогамія, оогамія. Опишіть їх.

Лабораторна робота
Тема. Дослідження будови статевих клітин людини.
Навчальна мета: ознайомитися з особливостями будови статевих клітин людини; з’ясувати зв’язок будови цих клітин з виконуваними функціями. Розвиваюча мета: розвивати пізнавальний інтерес до предмета.
Виховна мета: виховувати дбайливе ставлення до оточуючого середовища.
Обладнання та матеріали: муляжі, таблиці, фотографії яйцеклітини і сперматозоїдів, картки зі схемами будови статевих клітин людини.
Тип заняття: заняття –практикум.
Проведення лабораторної роботи
Словничок.
Сперматозоїд – чоловіча гамета, зазвичай рухома, тваринних та рослинних організмів.
Яйцеклітина – жіноча гамета, що має гаплоїдний набір хромосом.
Хід роботи

1.     Розглянути постійний мікропрепарат або мікрофотографію «Сперматозоїди ссавця». Замалювати декілька сперматозоїдів та підпишіть структури будови цифрами. 1 – оболонка. 2 – цитоплазма. 3- головка  з ядром. 4 - джгутик.
2.     Розглянути постійний мікропрепарат «Яйцеклітина ссавця». Замалювати яйцеклітину й підпишіть структури будови цифрами: 1- оболонка.2 – цитоплазма. 3 – ядро.
3.     Назвати риси схожості в будові яйцеклітини та сперматозоїда.
4.     Назвати риси відмінності в будові  яйцеклітини та сперматозоїда, пояснити, з чим вони пов’язані.
5.     Заповнити таблицю.
Ознаки
Яйцеклітина
Сперматозоїд
Розміри


Форма


Відділи


Маса


Оболонки


Здатність до активного руху


Кількість поживних речовин


Особливості хромосомного набору


Де утворюються


Хромосомний набір


Наявність джгутиків


Загальна кількість



6.     Зробити висновок, відповівши на питання: 

1) Які функції виконує сперматозоїд та яйцеклітина?
2) Як сперматозоїд пристосований до переміщення у рідкому середовищі?
3) Чому сперматозоїдів утворюється значно більше, ніж яйцеклітин?
4) Чому яйцеклітини людини мають невелику кількість запасних речовин порівняно з яйцеклітинами риб, земноводних та птахів?

Понеділок 11.04.2022

10-А

Тема «Онкогенні фактори та онкологічні захворювання»

Опрацювати параграф 51, відповідати на питання усно.


Середа 06.04.2022

10

Тема «Ріст та розвиток клітин та фактори, які на нього впливають»

Опрацювати параграф 45, письмово відповісти на питання:

1. Наведіть причини порушення клітинного циклу та поясніть, до яких наслідків вони приводять?

2. Охарактеризуйте поняття «проліферація клітин», «диференціація клітин».

3. Які ознаки старіння клітин? Які теорії пояснюють процеси старіння?


Середа 30.03.2022 – Понеділок 04.04.2022

10-А

Тема «Особливості процесів регенерації організму людини. Трансплантація тканин та органів у людини, її перспективи. Правила біологічної етики»

мета:сьогодні на уроці ми розглянемо регенерацію та її види; ознайомимося з моливостями трансплантації


Понеділок 28.03.2022

10-А

«Репродукція та розвиток» ( 14 годин)

 Тема «Репродукція як механізм забезпечення безперервності існування видів»

Опрацювати параграф 44, відповісти на питання усно.



Середа  23.03.2022

10-А

Виконати тестову роботу (сторінка 177)


Понеділок 21.03.2022

Тема «Еволюція геному людини. Медична генетика»

Прочитати параграф 42-43, відповісти на питання усно.

 

Понеділок 14.03.2022

Тема «Мутації та їхні властивості»

Опрацювати презентацію, прочитати, конспект не писати. Параграф 37.

Виконати вправи (слайди 16, 17, 18, 19 та слайд 21 – тільки один рівень за Вашим бажанням)

https://naurok.com.ua/prezentaciya-mutaci-ta-hni-vlastivosti-ponyattya-pro-spontanni-mutaci-biologichni-antimutaciyni-mehanizmi-96742.html



Понеділок  21.02.2022

10-А


Тема «Позахромосомна (цитоплазматична) спадковість»

 Опрацювати презентацію. Записати слайди 10, 12

https://naurok.com.ua/prezentaciya-pozahromosomna-citoplazmatichna-spadkovist-u-lyudini-152782.html



Середа  16.02.2022

10-А

Тема : Сучасний стан досліджень геному людини

Виконати самостійну роботу за варіантами


Опрацювати слайди 3-7, 11-18 і записати у зошит, вивчити

https://naurok.com.ua/prezentaciya-suchasniy-stan-doslidzhen-genomu-lyudini-106472.html







Понеділок  14.02.2022

10-А

Тема : Каріотип людини та його особливості 

Опрацювати слайди і записати у зошит 

https://naurok.com.ua/prezentaciya-na-temu-kariotip-lyudini-92343.html




Понеділок  07.02.2022

10-А

Тема : Гени структурні та регуляторні 

мета: вивчити збереження генетичної інформації в клітинах

Переглянути відео, прочитати параграф 29, записати терміни та вивчити їх

https://www.youtube.com/watch?v=TyxnkqrNNpY



Понеділок  31.01.2022

10-А

Тема : Генетика статі. Успадкування, зчеплене зі статтю

Мета: вивчити генетку статі.

Виконати самостійну роботу слайди 2-11 (надіслати до 15:00)

опрацівати і записати слайди 13-19, 22, 25-29.

прочитати параграф 35

https://naurok.com.ua/prezentaciya-genetika-stati-zcheplene-zi-stattyu-uspadkuvannya-66367.html




Середа  26.01.2022

10-А

Тема : зчеплене успадкування ознак

Мета: розширити знання  про зчеплене успадкування ознак

Опрацювати презентацію, скласти конспект за слайдами 2-7, 9-11, вивчити 

https://naurok.com.ua/prezentaciya-do-uroku-zcheplennya-geniv-krosingover-hromosomna-teoriya-spadkovosti-214563.html




Середа  24.11.2021

10-А

Тема : білки, нуклеінові кислоти: огляд будови й біологічної ролі 

Мета: розширити знання про різноманіття й функції білків й нуклеінових кислот

Опрацювати презентацію, скласти конспект, вивчити (цей матеріал ми проходили в 9 класі).

https://naurok.com.ua/prezentaciya-do-uroku-biologi-v-10-klasi-za-novoyu-programoyu-bilki-nukle-novi-kisloti-85035.html

Д/З опрацювати параграфи 18, 20.


СЕРЕДА 05.05.2021 – П’ЯТНИЦЯ 07.05.2021

10-А, 10-Б

Тема «Ембріогенез людини»


Опрацювати презентацію https://naurok.com.ua/prezentaciya-embriogenez-lyudini-118903.html 
параграф 49, записати терміни.

Лабораторна робота
Тема. Вивчення етапів ембріогенезу.
Навчальна мета: вивчити стадії та особливості ембріонального розвитку; закріпити знання про закономірності ембріогенезу, навчитися визначати його етапи.
Словничок.
Дроблення – це серія мітотичних поділів зиготи, яка настає після запліднення.
Бластуляція – завершальний етап періоду дроблення яйця багатоклітинних тварин, протягом якого відбувається утворення бластули.
Гаструляція – процес морфогенетичних змін, що супроводжується розмноженням, зростанням, направленим переміщенням і диференціюванням клітин, у результаті чого утворюються зародкові листки.
 Гістогенез – це сукупність процесів, що призводять до утворення або відновлення тканин у ході онтогенезу.
Нейруляція – це утворення нервової пластинки і її замикання в нервову трубку в процесі зародкового розвитку у хордових.
Органогенез – це процеси утворення та розвитку органів у тварин.
Ембріональна індукція – взаємодія між частинами багатоклітинного організму під час його ембріонального розвитку. Явище полягає в тому, що клітини одного типу діють на стадії ембріогенезу як організатори для клітин іншого типу. За відсутності певних «організаторів» розвиток клітин може піти зовсім іншим шляхом.
Хід роботи
Завдання 1. Дослідження етапів ембріогенезу
1. Розглянути постійні мікропрепарати ембріонального розвитку. Знайти у по­лі зору мікроскопа зародок на стадіях дроблення, гаструли. Порівняти поба­чене зі схемами, замалювати мікропрепарат, підписати малюнок, зробити по­значення.

Мал. Будова гаструли


2.Скласти порівняльну таблицю етапів ембріонального розвитку:    
Етапи ембріогенезу

Етапи
Основні особливості
Зміни в клітинах
Запліднення


Бластула


Гаструла



3.  Визначити етапи ембріогенезу, зображені на малюнку, і підпи­сати їх.

Мал. Етапи ембріогенезу

4. Охарактеризувати зародкові листки, всі дані записати до таблиці.
Характеристика зародкових листків
Зародковий листок
На якій стадії утворюється
Які тканини й органи утворює
Ектодерма


Ендодерма


Мезодерма


Скласти висновок до лабораторної роботи.
Висновок краще зробити за алгоритмом:

Після запліднення ________ сперматозоїдом утворюється __________, яка починає кратно поділятися. Такий поділ називається ________ і в результаті нього утворюється _________. Наступним етапом є _________. Спочатку утворюються два зародкові шари: _______ і ________. Потім утворюється третій шар - ___________. Далі утворюються основні тканини. Цей процес отримав назву ________. Після цього починається утворення органів - ____________. З моменту закладання нервової трубки зародок називається ____________. Розвиток ембріону в хордових закінчується ____________.


П'ЯТНИЦЯ 30.04.2021
10-А, 10-Б

Тема «Суть та біологічне значення запліднення. Причини порушення процесів запліднення у людини»

Опрацювати презентацію https://naurok.com.ua/prezentaciya-na-temu-zaplidnennya-14384.htmlскласти конспект.
Опрацювати параграф

Вирішити тестові завдання (відповіді записати у зошиті) , непарні – 1 варіант, парні – 2 варіант. відповіді записати словами



ВІВТОРОК 27.04.2021 – СЕРЕДА 28.04.2021

10-А, 10-Б

Тема «Особливості гаметогенезу в людини»
            мета: сьогодня на уроці розглянемо особливості гаметогенезу в людини

Опрацювати презентацію https://studfile.net/preview/5600714/page:4/

Записати особливості сперматогенезу та овогенезу людини. Складіть порівняльну характеристику процесам, зазначивши спільні та відмінні риси.

Скласти конспект. 


П'ЯТНИЦЯ 23.04.2021

10-А, 10-Б

Тема «Статеві клітини»
мета: сьогодня на уроці розглянемо будову та функції статевих клітин

Опрацювати презентацію




Існують три типи статевого процесу за участі статевих клітин: ізогамія, гетерогамія, оогамія. Опишіть їх.

Лабораторна робота
Тема. Дослідження будови статевих клітин людини.
Навчальна мета: ознайомитися з особливостями будови статевих клітин людини; з’ясувати зв’язок будови цих клітин з виконуваними функціями. Розвиваюча мета: розвивати пізнавальний інтерес до предмета.
Виховна мета: виховувати дбайливе ставлення до оточуючого середовища.
Обладнання та матеріали: муляжі, таблиці, фотографії яйцеклітини і сперматозоїдів, картки зі схемами будови статевих клітин людини.
Тип заняття: заняття –практикум.
Проведення лабораторної роботи
Словничок.
Сперматозоїд – чоловіча гамета, зазвичай рухома, тваринних та рослинних організмів.
Яйцеклітина – жіноча гамета, що має гаплоїдний набір хромосом.
Хід роботи

1.     Розглянути постійний мікропрепарат або мікрофотографію «Сперматозоїди ссавця». Замалювати декілька сперматозоїдів та підпишіть структури будови цифрами. 1 – оболонка. 2 – цитоплазма. 3- головка  з ядром. 4 - джгутик.
2.     Розглянути постійний мікропрепарат «Яйцеклітина ссавця». Замалювати яйцеклітину й підпишіть структури будови цифрами: 1- оболонка.2 – цитоплазма. 3 – ядро.
3.     Назвати риси схожості в будові яйцеклітини та сперматозоїда.
4.     Назвати риси відмінності в будові  яйцеклітини та сперматозоїда, пояснити, з чим вони пов’язані.
5.     Заповнити таблицю.
Ознаки
Яйцеклітина
Сперматозоїд
Розміри


Форма


Відділи


Маса


Оболонки


Здатність до активного руху


Кількість поживних речовин


Особливості хромосомного набору


Де утворюються


Хромосомний набір


Наявність джгутиків


Загальна кількість



6.     Зробити висновок, відповівши на питання: 

1) Які функції виконує сперматозоїд та яйцеклітина?
2) Як сперматозоїд пристосований до переміщення у рідкому середовищі?
3) Чому сперматозоїдів утворюється значно більше, ніж яйцеклітин?
4) Чому яйцеклітини людини мають невелику кількість запасних речовин порівняно з яйцеклітинами риб, земноводних та птахів?





ВІВТОРОК 20.04.2021 – СЕРЕДА 21.04.2021

10-А, 10-Б

Тема «Поняття про онкогенні фактори та онкологічні захворювання. Профілактика захворювання»

мета: сьогодні на уроці ми розглянемо поняття про онкогенні фактори та онкологічні захворювання. 


Самостійна робота
Відповісти на питаня:
1. На конкретному прикладі охарактеризуйте процес утворення, росту й диференциації клітини. 
2. Наведіть причини порушення клітинного циклу та поясніть, до яких наслідків вони приводять?

Опрацювати презентацію https://naurok.com.ua/prezentaciya-ponyattya-pro-onkogenni-faktori-ta-onkologichni-zahvoryuvannya-109834.htmlскласти скорочений конспект. Опрацювати параграф 51.

ВІВТОРОК 16.04.2021

10-А, 10-Б

Тема «Ріст та розвиток клітин і фактори, які на них впливають. Старіння та смерть клітин»
мета: сьогодні на уроці ми розглянемо фактори. які впливають на ріст та розвиток клітин

Опрацювати параграф 45.



ВІВТОРОК 13.04.2021 – СЕРЕДА 14.04.2021

10-А, 10-Б

Тема «Особливості процесів регенерації організму людини. Трансплантація тканин та органів у людини, її перспективи. Правила біологічної етики»

мета:сьогодні на уроці ми розглянемо регенерацію та її види; ознайомимося з моливостями трансплантації


П'ятниця 09.04.2021

10-А, 10-Б

Тема 4. «Репродукція і розвиток»
«Репродукція, як механізм забезпечення безперервності існування видів»
мета: розглянути основні способи розмноження організмів

Опрацювати презентацію https://naurok.com.ua/prezentaciya-reprodukciya-yak-mehanizm-zabezpechennya-bezperervnosti-isnuvannya-vidiv-106457.htmlскласти конспект, виконати самостійну роботу з таблицею у зошиті.

Опрацювати параграф 44.


ВІВТОРОК-СЕРЕДА 
06 квітня 2021 року - 07 квітня 2021 року 

10-А, 10-Б

Проект: створення буклету, постеру, скрайбу тощо (1 на вибір).
Теми:
1.    Генетичний моніторинг у людських спільнотах
2.    Скрипінг – програма для новонароджених
3.    Генотерапія та її перспективи

Виконати роботу самостійно.

П’ЯТНИЦЯ

 22 січня 2021 року

10-А, 10-Б

 

Тема «Моногенне та полігенне успадкування ознак у людини. Позахромосомна (цитоплазматична) спадковість у людини»

Мета:  сформувати знання про моногенне та полігенне успадкування ознак у людини. Позахромосомна (цитоплазматична) спадковість у людини.

 

Опрацювати презентацію https://naurok.com.ua/prezentaciya-monogenne-ta-poligenne-uspadkuvannya-oznak-u-lyudini-pozahromosomna-spadkovist-u-lyudini-96771.html , скласти конспект.

Опрацювати параграф 36

 


ВІВТОРОК-СЕРЕДА 19-20.01.2021

 

10-А, 10-Б

 

Тема «КАРІОТИП ЛЮДИНИ ТА ЙОГО ОСОБЛИВОСТІ.ХРОМОСОМНИЙ АНАЛІЗ ЯК МЕТОД ВИЯВЛЕННЯ ПОРУШЕНЬ У СТРУКТУРІ КАРІОТИПУ»

 

Опрацювати презентацію https://naurok.com.ua/prezentaciya-na-temu-kariotip-lyudini-ta-yogo-osoblivosti-hromosomniy-analiz-145539.html , записати що таке каріотип. І записати найвідоміші хромосомні аномалії (назва хвороби, її ознаки).

П’ЯТНИЦЯ 15.01.2021

 

10-А, 10-Б

 

Тема «Організація спадкового матеріалу еукаріотичної клітини та його реалізація. Гени структурні та регуляторні. Регуляція активності генів у еукаріотичної клітини»

 

Опрацювати презентацію https://naurok.com.ua/prezentaciya-geni-strukturni-ta-regulyatorni-regulyaciya-aktivnosti-geniv-106464.html , скласти конспект.

Опрацювати параграф 29


Вівторок- середа 12.01.21.-13.01.21

10-А, 10-Б

СПАДКОВІСТЬ І МІНЛИВІСТЬ (20 годин)

Тема "Методи генетичних досліджень"

Опрацювати презентацію, скласти конспект, вивчити терміни, параграф 28








П'ЯТНИЦЯ 13.11.2020

10-А, 10-Б

Самостійна робота

прислати до 15.00, за роботи надіслані пізніше, бали будуть знижені


      I варіант

I.                    Виберіть із запропонованих відповідей правильну.

1.      Укажіть назву процесу відновлення природної структури білка після її порушення:

а). деструкція; б). денатурація; в). ренатурація; г). біосинтез

2.      Укажіть, який вигляд має вторинна структура білків: а). глобула; б). декілька сполучених між собою білкових молекул; в). спіраль; г). ланцюг амінокислотних залишків

3.      Зазначте сполуку, до складу якої входить нуклеотид тимін: а). іРНК; б). ДНК; в). рРНК;  г). тРНК

4.      Укажіть білок, який пригнічує розмноження вірусів: а). інтерферон; б). імуноглобулін;

в). антитіла; г). антигени

5.      Укажіть назву речовини, утворену атомами карбону, між якими встановлюються міцні ковалентні зв’язки: а). органічні речовини; б).мономери; в). органічні сполуки; 

г). біополімери

6.      Укажіть назву складних високомолекулярних біополімерів,  мономерами яких є нуклеотиди: а). білки; б). ліпіди; в). нуклеїнові кислоти; г). вуглеводи

II.                 Виберіть із запропонованих відповідей дві правильні

7.      Назвіть основні функції ДНК: а). кодування; б). збереження; в). регуляція; г). відновлення

8.      Вітаміни поділяються на дві групи: а). нерозчинні; б). водорозчинні; в). жиророзчинні;

 г). малорозчинні

9.      Залежно від кількості мономерів, які входять до складу молекул, вуглеводи поділяють на: а). моносахариди; б). сахариди; в). полісахариди; г). дисахариди

III.              10. Установіть відповідність між біополімерами та їхніми мономерами:

Полімери

Мономери

А Полісахариди

Б Білки

В ДНК

Г РНК

1.      Нуклеотид з тиміном

2.      Амінокислоти

3.      Нуклеотид з урацилом

4.      Моносахариди

11.Установіть відповідність між типами нуклеїнових кислот та їхніми функціями:

Типи нуклеїнових кислот

Функції нуклеїнових кислот

А ДНК

Б іРНК

В тРНК

Г рРНК

1.      Структурна: входять до складу субодиниць рибосом

2.      Кодування і зберігання спадкової інформації

3.      Транспорт амінокислотних залишків до місця синтезу білкової молекули

4.      Передача спадкової інформації від ядра до місця синтезу білкової молекули

IV.              Запитання з відкритою відповіддю

Що спільного і відмінного між процесами деструкції та денатурації?

          ІІ варіант

I.                    Виберіть із запропонованих відповідей правильну.

1.      Укажуть сполуки, при розщепленні яких виділяється найбільше енергії: а). ліпіди; б). вуглеводи; в). білки; г). нуклеїнові кислоти

2.      Укажіть назву необоротного процесу руйнування первинної структури білків: а). ренатурація; б). денатурація; в). деструкція; г). біосинтез

3.      Укажіть органічні речовини, здатні включатись у цикл біохімічних реакцій і регулювати процеси обміну речовин та перетворення енергії: а). вітаміни; б). гормони; в). білки;

г). ліпіди

4.      Укажіть функцію білків, яка впливаю на швидкість біохімічних реакцій: а). регуляторна; б). сигнальна; в). захисна; г). каталітична

5.      Укажіть назву ділянки молекули ДНК, яка несе спадкову інформацію про структуру певного білка: а). ген; б).матриця; в). реплікація; г). транскрипція

6.      Яку функцію у ссавців виконують віск: а). резервну; б). регуляторну; в). захисну;

г). будівельну

       II. Виберіть із запропонованих відповідей дві правильні

7.      Укажіть види на які поділяються гени: а). функціональні; б). структурні; в). регуляторні; г). захисні

8.      Складні білки складаються з: а). амінокислот; б). сполуки іншої природи; в). гемоглобіну; г). амінокислотних залишків

9.      Залежно від хімічного складу білки поділяються на: а). прості; б). легкі; в). складні;

 г). важкі

       III.  10. Установіть відповідність між біополімерами та їхніми мономерами:

Полімери

Мономери

А РНК

Б ДНК

В Білки

Г Полісахариди

1.Нуклеотид з тиміном

2.Моносахариди

3.Амінокислоти

      4.Нуклеотид з урацилом

 

11.Установіть відповідність між типами нуклеїнових кислот та їхніми функціями:

Типи нуклеїнових кислот

Функції нуклеїнових кислот

А ДНК

Б рРНК

 В тРНК

Г іРНК

1.Транспорт амінокислотних залишків до місця синтезу білкової молекули

2.Кодування і зберігання спадкової інформації

            3.Структурна: входять до складу субодиниць рибосом

           4. Передача спадкової інформації від ядра до місця  

            синтезу білкової молекули

 IV.              Запитання з відкритою відповіддю

Наведіть значення та природні джерела конкретних вуглеводів?

Тема уроку "Обмін вуглеводів, ліпідів та білків в організмі людини"
виконати практичну роботу

Практична робота №1 (Тема та мета на сторінці 100)

Виконати завдання 3, використовуючи матеріал з теми "Обмін речовин та енергії - загальні закономірності обміну речовин". (це є у Вашому робочому зошиті)


Вівторок- середа 10.11.-12.11.2020

10-А, 10-Б

Тема " Особливості обміну речовин в автотрофних організмів"

(дописати тему п'ятниці)





Тема "Особливості обміну речовин у гетеротрофних організмів"

опрацювати матеріал, зробити конпект








Середа  24.11.2021

10

будної

Опрацювати презентацію, скласти конспект, вивчити (цей матеріал ми проходили в 9 класі).

https://naurok.com.ua/prezentaciya-do-uroku-biologi-v-10-klasi-za-novoyu-programoyu-bilki-nukle-novi-kisloti-85035.html

Д/З опрацювати параграфи 18, 20.


ВІВТОРОК 13.10.2020

 

10-А, 10-Б

 

Тема: Представлення проектів «Характеристика видів за видовими критеріями»

 

Написати проект на окремих аркушах А4. (зразок є у придручнику)

Приклади організмів для порівняння:

·        - Журавель степний та журавель сірий,

·       -  Чапля сіра та чапля біла,

·      -   Сова вушаста та сова сіра.




__________________________________________________________________


ВІВТОРОК 25.05.2020, ЧЕТВЕРГ 28.05.2020 – П’ЯТНИЦЯ 29.05.2020

Програма виконана
ПРИЄМНОГО ВІДПОЧИНКУ

10-А, 10-Б
ЧЕТВЕРГ 21.05.2020 – П’ЯТНИЦЯ 22.05.2020

10-А, 10-Б

Відповісти на питання письмово:

Доведіть або спростуйте твердження:
"Сучасне покоління школярів, має гірший стан здоров'я, ніж їхні однолітки кілька десятиліть тому"


ВІВТОРОК 19.05.2020

10-А, 10-Б


Узанальнення знань


Відповісти на питання:
Порівняйте багату на види та бідну екосистеми (за Вашим вибором). У чому вони відмінні, а в чому - схожі.

ЧЕТВЕРГ 14.05.2020 – П’ЯТНИЦЯ 15.05.2020

10-А, 10-Б

Узагальнення знань з теми «Репродукція і розвиток»

10-Б, робота зараховується, якщо виконана та надіслана
14.05.2020 до 17.00
10-А, робота зараховується, якщо виконана та надіслана
15.05.2020 до 17.00

Варіант 1

1. Процес відновлення організмом утрачених або пошкоджених частин, а також відтворення цілісного організму:       А) регенерація;
Б) репродукція;             В) трансплантація.
2. Спосіб розмноження в одноклітинних, за якого з однієї материнської клітини утворюється дві дочірні, причому удвічі дрібніші, кожна з яких дає новий самостійний організм:
А) фрагментація;       Б) шизогонія;      
В) поділ навпіл;          Г) спороутворення.
3. Спосіб розмноження, за якого розвиток нового організму здійснюється із незаплідненої яйцеклітини:          А) гермафродитизм;
Б) партеногенез;             В) поліембріонія.
4. Перша трансплантація нирки була здійснена в 1933 році лікарем:        А) Ю. Ю. Вороний;
Б) О. Гертвіг;         В) Р. Реомюр;       Г) Л. Гейфлік.
5. Процес відновлення пошкоджених структур організму (органел, клітин, тканин, органів):
А) регенерація;       Б) фізіологічна регенерація;         
В) репаративна регенерація.
6. Пересадка органів і тканин в межах того самого організму:               А) автотрансплантація;
Б) алотрансплантація;      В) ксенотрансплантація.
7. Сукупність якісних змін, що ведуть до появи відмінностей порівняно з попередніми стадіями клітини:               А) ріст клітин;
Б) репродукція клітин;          В) розвиток клітин.
8. Прямий поділ клітин, що відбувається шляхом поділу ядра, без реплікації ДНК й конденсації хромосом та без утворення веретена поділу:
А) амітоз;         Б) мейоз;          В) мітоз.
9. Сукупність процесів, які спрямовують розвиток клітин:           А) детермінація клітин;
Б) інтеграція клітин;        В) диференціація клітин.
10. Генетично запрограмована загибель клітин, в якій провідну роль виконують внутрішньоклітинні механізми:               А) некроз;
Б) апоптоз;           В) старіння клітин.
11. Біологічна здатність людини відтворювати собі подібних, що відбувається із визначальним впливом соціальних умов:          А) запліднення;
Б) репродукція людини;        В) ембріогенез людини.
12. Розвиток організму людини, від зиготи до народження:         А) старіння;
Б) ембріогенез;          В) постембріогенез.
13. З переліку чинників, що визначають розвиток клітин визначте:
1) зовнішні;                                           2) внутрішні.
А) рослинна отрута;           Б) добові ритми;
В) порушення імунної системи та діяльності ендокринних залоз;           Г) нейрогуморальна регуляція;
Д) температура;        Є) віруси та бактерії;                        Ж) рентгенівські промені;          З) генотип;
І) гамма-промені;           Ї) мутації.

14. Чинники ризику для репродуктивного здоров’я людини.

15. Характеристика зародкового періоду ембріогенезу.

16. Характеристика перед репродуктивного періоду пост ембріогенезу.


Варіант 2

1. Заміщення пошкоджених чи відсутніх тканин або органів власними тканинами або тканинами й органами, що їх взято від іншого організму:
А) репродукція;               Б) трансплантація;  
В) регенерація.
2. Спосіб розмноження, за якого тіло багатоклітинного організму ділиться поперечним поділом на багато частин, кожна з яких росте й утворює новий організм:            А) спороутворення;
Б) поділ навпіл;        В) фрагментація;      Г) шизогонія.
3. Спосіб розмноження, за якого чоловічі та жіночі гамети розвиваються в одному організмі:
А) партеногенез;            Б) гермафродитизм;
В) роздільностатевість.
4. Уперше клітинне старіння описав у 1965 році вчений:         А) Л. Гейфлік;          Б) Ю. Ю. Вороний;
В) Р. Реомюр;             Г) О. Гертвіг.
5. Процес відновлення втрачених у процесі життєдіяльності клітин та тканин:
А) регенерація;       Б) фізіологічна регенерація;         
В) репаративна регенерація.
6. Пересадка органів і тканин між організмами різних видів:              
А) ксенотрансплантація;
Б) алотрансплантація;      В) автотрансплантація.
7. Сукупність кількісних змін, що зумовлюють збільшення розмірів, маси та об’єму клітин:
А) репродукція клітин;          Б) ріст клітин;
В) розвиток клітин.
8. Поділ еукаріотичної клітини, внаслідок якого утворюються дочірні клітини з удвічі меншим набором хромосом ніж у материнської клітини:
А) мітоз;         Б) мейоз;          В) амітоз.
9. Сукупність процесів, що забезпечують існування клітин у сталих або тимчасових клітинних комплексах для виконання певних функцій:
А) диференціація клітин;      Б) детермінація клітин;
В) інтеграція клітин.
10. Природний закономірний і незворотний процес вікових змін будови й функцій клітин, що спричиняє зниження їхніх адаптаційних можливостей:
А) апоптоз;                  Б) некроз;
В) старіння клітин.
11. Розвиток організму людини від зиготи до народження:          А) ембріогенез людини;
Б) запліднення;          В) репродукція людини.
12. Розвиток від народження до смерті, який внаслідок біосоціальної природи людини має особливості:                А) ембріогенез;          
Б) постембріогенез;           В) старіння.
13. З переліку чинників, що впливають на ріст та розвиток у постембріогенезі людини визначте:
1) внутрішні;                                          2) зовнішні.
А) віруси та бактерії;       Б) енергія;       В) генотип;        В) шкідливі звички;      Г) гормони;      
Д) інформація;                           Є) міжклітинна взаємодія;        Ж) мутації;
З) біотичні та абіотичні взаємовідносини;
І) хвороби;          Ї) генетична схильність.

14. Методи репродуктивної медицини.

15. Характеристика передзародкового періоду ембріогенезу.


16. Характеристика післярепродуктивного періоду постембріогенезу.


ВІВТОРОК 12.05.2020

10-А, 10-Б

Тема «Чинники, здатність справляти позитивний й негативний вплив на процеси росту та розвитку людини»

Опрацювати матеріал самостійно.
Відповісти на питання у зошиті:
1.     Доведіть перевагу від дотримання здорового способу життя.
2.     Схарактеризуйте вплив тютюнопаління на плід, дитину та підлітка?
3.     Які наслідки має вживання алкоголю для організму, що розвивається і росте?

4.     Доведіть небезпеку вживання наркотиків для здоров’я людини та підлітка. 


ЧЕТВЕРГ 07.05.2020 – П’ЯТНИЦЯ 08.05.2020

10-А, 10-Б

Тема «Ембріогенез людини»


Опрацювати презентацію https://naurok.com.ua/prezentaciya-embriogenez-lyudini-118903.html

Лабораторна робота
Тема. Вивчення етапів ембріогенезу.
Навчальна мета: вивчити стадії та особливості ембріонального розвитку; закріпити знання про закономірності ембріогенезу, навчитися визначати його етапи.
Словничок.
Дроблення – це серія мітотичних поділів зиготи, яка настає після запліднення.
Бластуляція – завершальний етап періоду дроблення яйця багатоклітинних тварин, протягом якого відбувається утворення бластули.
Гаструляція – процес морфогенетичних змін, що супроводжується розмноженням, зростанням, направленим переміщенням і диференціюванням клітин, у результаті чого утворюються зародкові листки.
 Гістогенез – це сукупність процесів, що призводять до утворення або відновлення тканин у ході онтогенезу.
Нейруляція – це утворення нервової пластинки і її замикання в нервову трубку в процесі зародкового розвитку у хордових.
Органогенез – це процеси утворення та розвитку органів у тварин.
Ембріональна індукція – взаємодія між частинами багатоклітинного організму під час його ембріонального розвитку. Явище полягає в тому, що клітини одного типу діють на стадії ембріогенезу як організатори для клітин іншого типу. За відсутності певних «організаторів» розвиток клітин може піти зовсім іншим шляхом.
Хід роботи
Завдання 1. Дослідження етапів ембріогенезу
1. Розглянути постійні мікропрепарати ембріонального розвитку. Знайти у по­лі зору мікроскопа зародок на стадіях дроблення, гаструли. Порівняти поба­чене зі схемами, замалювати мікропрепарат, підписати малюнок, зробити по­значення.

Мал. Будова гаструли


2.Скласти порівняльну таблицю етапів ембріонального розвитку:    
Етапи ембріогенезу

Етапи
Основні особливості
Зміни в клітинах
Запліднення


Бластула


Гаструла



3.  Визначити етапи ембріогенезу, зображені на малюнку, і підпи­сати їх.

Мал. Етапи ембріогенезу

4. Охарактеризувати зародкові листки, всі дані записати до таблиці.
Характеристика зародкових листків
Зародковий листок
На якій стадії утворюється
Які тканини й органи утворює
Ектодерма


Ендодерма


Мезодерма


Скласти висновок до лабораторної роботи.
Висновок краще зробити за алгоритмом:

Після запліднення ________ сперматозоїдом утворюється __________, яка починає кратно поділятися. Такий поділ називається ________ і в результаті нього утворюється _________. Наступним етапом є _________. Спочатку утворюються два зародкові шари: _______ і ________. Потім утворюється третій шар - ___________. Далі утворюються основні тканини. Цей процес отримав назву ________. Після цього починається утворення органів - ____________. З моменту закладання нервової трубки зародок називається ____________. Розвиток ембріону в хордових закінчується ____________.


ВІВТОРОК 05.05.2020
(10-А опрацювати попередню тему за 30.04.2020 самостійно)

10-А, 10-Б

Тема «Суть та біологічне значення запліднення. Причини порушення процесів запліднення у людини»

Опрацювати презентацію https://naurok.com.ua/prezentaciya-na-temu-zaplidnennya-14384.html, скласти конспект.
Опрацювати параграф

Вирішити тестові завдання (відповіді записати у зошиті) , непарні – 1 варіант, парні – 2 варіант.



ЧЕТВЕРГ 23.04.2020 – П’ЯТНИЦЯ 30.04.2020

10-А, 10-Б

Тема «Особливості гаметогенезу в людини»


Опрацювати презентацію https://studfile.net/preview/5600714/page:4/

Записати особливості сперматогенезу та овогенезу людини. Складіть порівняльну характеристику процесам, зазначивши спільні та відмінні риси.

Скласти конспект. Опрацювати параграф.


ВІВТОРОК 28.04.2020

10-А, 10-Б

Тема «Статеві клітини»

Опрацювати презентацію




Існують три типи статевого процесу за участі статевих клітин: ізогамія, гетерогамія, оогамія. Опишіть їх.

Лабораторна робота
Тема. Дослідження будови статевих клітин людини.
Навчальна мета: ознайомитися з особливостями будови статевих клітин людини; з’ясувати зв’язок будови цих клітин з виконуваними функціями. Розвиваюча мета: розвивати пізнавальний інтерес до предмета.
Виховна мета: виховувати дбайливе ставлення до оточуючого середовища.
Обладнання та матеріали: муляжі, таблиці, фотографії яйцеклітини і сперматозоїдів, картки зі схемами будови статевих клітин людини.
Тип заняття: заняття –практикум.
Проведення лабораторної роботи
Словничок.
Сперматозоїд – чоловіча гамета, зазвичай рухома, тваринних та рослинних організмів.
Яйцеклітина – жіноча гамета, що має гаплоїдний набір хромосом.
Хід роботи

1.     Розглянути постійний мікропрепарат або мікрофотографію «Сперматозоїди ссавця». Замалювати декілька сперматозоїдів та підпишіть структури будови цифрами. 1 – оболонка. 2 – цитоплазма. 3- головка  з ядром. 4 - джгутик.
2.     Розглянути постійний мікропрепарат «Яйцеклітина ссавця». Замалювати яйцеклітину й підпишіть структури будови цифрами: 1- оболонка.2 – цитоплазма. 3 – ядро.
3.     Назвати риси схожості в будові яйцеклітини та сперматозоїда.
4.     Назвати риси відмінності в будові  яйцеклітини та сперматозоїда, пояснити, з чим вони пов’язані.
5.     Заповнити таблицю.
Ознаки
Яйцеклітина
Сперматозоїд
Розміри


Форма


Відділи


Маса


Оболонки


Здатність до активного руху


Кількість поживних речовин


Особливості хромосомного набору


Де утворюються


Хромосомний набір


Наявність джгутиків


Загальна кількість



6.     Зробити висновок про особливості будови сперматозоїдів та яйцеклітин.

Висновок краще зробити за алгоритмом:

________ - це статеві клітини. Жіноча статева клітина - _____, чоловіча - _______. Яйцеклітина має кілька ______,  оскільки потребує значного захисту внутрішнього вмісту. За розмірами яйцеклітина набагато ______, ніж сперматозоїд. Для рухливості сперматозоїд має довгий _____, а для виділення енергії – велику кількість ______. Розщеплення оболонок яйцеклітини  сперматозоїд здійснює за рахунок _______, яка містить ______. Статеві клітини містять ______ набір хромосом. Після злиття гамет утворюється ______ з _______ набором хромосом.


ЧЕТВЕРГ 23.04.2020 – П’ЯТНИЦЯ 24.04.2020

10-А, 10-Б

Тема «Поняття про онкогенні фактори та онкологічні захворювання. Профілактика захворювання»

Самостійна робота
Тести.
1. Назвіть одну із ключових ознак старіння клітин:
а)геномна стабільність; б) білковий гомеостаз; в) теломерні скорочення;
г) збільшення кількості міжклітинних контактів.

2. Як називається матрикс цитоплазми, щільність якого з віком збільшується?
а)протоплазма; б) каріоплазма; в) гіалоплазма г) плазмалема;

3. Назвіть пігмент старіння, що накопичується з віком в залишкових тільцях клітин:
а) меланін; б)  хлорофіл; в) родопсин; г) ліпофусцин;

4. Виберіть один із процесів антистаріння:
а) підвищення інтенсивності гліколізу; б) пригнічення системи антиоксидантів;
в) сповільнення обміну речовин; г) збільшення дефектів ДНК.

5. Назвіть генетично запрограмовану загибель клітини:
а) некроз; б) цитоліз; в) апоптоз; г) цитокінез.

6. Як називається загибуль клітини під дією шкідливих чинників?
а) апоптоз; б) некроз; в) гліколіз; г) деплазмоліз.

7. Як називається наука про старіння?
а) альгологія; б) біоніка; в) валеологія; г) геронтологія.

8. Вкажіть основну відмінність некрозу від апоптозу:
а) експресія генів; б) реакція запалення; в) не потребує затрат енергії;
г) генетична запрограмованість.

9. Що відбувається з клітинами за нестачі поживних речовин для її життєдіяльності?
а) швидкий поділ; б) перехід у фазу спокою; в) запрограмована загибель; г) реплікація ДНК

10. Оберіть органелу, функцією якої є модифікація білків та участь у секреції:
а) лізосоми; б) мітохондрії; в) КомплексҐольджі; г) ЕПС (ендоплазматична сітка).

11. Укажіть генетично інертний комплекс ДНК і білків.
а) теломери; б) еухроматин; в) гліколіз; г) гетеро хроматин.

12. Унаслідок апаптозу травні ферменти з лізосом:
а) потрапляють у міжклітинне середовище; б) повністю знищуються;
в) поглинаються сусідніми клітинами; г) вивільняються назовні через розриви у мембрані.


Опрацювати презентацію https://naurok.com.ua/prezentaciya-ponyattya-pro-onkogenni-faktori-ta-onkologichni-zahvoryuvannya-109834.html, скласти конспект. Опрацювати параграф 51.



ВІВТОРОК 21.04.2020

10-А, 10-Б

Тема «Ріст та розвиток клітин і фактори, які на них впливають. Старіння та смерть клітин»

Опрацювати параграф 45.





ЧЕТВЕРГ 17.04.2020 – П’ЯТНИЦЯ 18.04.2020

10-А, 10-Б

Тема «Особливості процесів регенерації організму людини. Трансплантація тканин та органів у людини, її перспективи. Правила біологічної етики»





ВІВТОРОК 14.04.2020

10-А, 10-Б

Тема 4. «Репродукція і розвиток»
«Репродукція, як механізм забезпечення безперервності існування видів»

Опрацювати презентацію https://naurok.com.ua/prezentaciya-reprodukciya-yak-mehanizm-zabezpechennya-bezperervnosti-isnuvannya-vidiv-106457.html, скласти конспект, виконати самостійну роботу з таблицею у зошиті.

Опрацювати параграф 44.



ЧЕТВЕРГ 09.04.2020 – П’ЯТНИЦЯ 10.04.2020

10-А, 10-Б

Варіанти роботи обирати відповідно до Ваших варіантів у класі

Контрольна робота з теми: «Спадковість і мінливість»
Варіант І
І рівень
Виберіть одну правильну відповідь (0,5 б.)
1.   Здатністю організмів набувати нових ознак, що спричиняють відмінності між особинами в межах виду, називають:
а) спадковість; б) мінливість; в) популяція; г) норма реакції.
2. Форма спадкової мінливості, яка виникає завдяки перерозподілу генетичного матеріалу в нащадків має назву:
а) модифікаційна мінливість; б) комбінаційна мінливість; в) мутаційна мінливість.
3. Процес виникнення мутацій під дією зовнішніх і внутрішніх чинників називають:
а) домінантні мутації; б) рецесивні мутації; в) мутагенез; г) геномні мутації.
4. Для чого усі живі організми мають біологічні антимутаційні механізми?
а) для захисту від вірусів; б)для захисту від шкідливих мутагенних впливів; в) для покращення мутагенезу.
5. Який з наведених мутагенів є фізичним:
а) іприт; б) вірус краснухи; в) нітратна кислота; г) йонізуюче випромінювання.
6. Систематичне спостереження за станом генофонду популяції, що дає змогу оцінювати наявний мутаційний процес та прогнозувати його зміни, називають…
а) генетичний скринінг; б) генетичний моніторинг; в) молекулярно-генетична діагностика; генетика популяцій.
ІІ рівень
Дайте визначення термінам (1 б.)
7. Генофонд– це …
8. Медична генетика – це …
9.  Генотерапія – це …
ІІІ рівень
Задача та завдання на відповідність ( по 2 б.)
10.  Розв`яжіть задачу. У людини дальтонізм (порушення колірного зору) кодується рецесивним геном, локалізованим у Х-хромосомі. Чоловік з нормальним колірним зором одружився з гетерозиготною за цією ознакою жінкою. Яка ймовірність народження в цій сім`ї дітей з дальтонізмом?
11. Встановіть відповідність між терміном та його описом:
А Генетичний скринінг
1.     Речовини, що знижують частоту мутацій.
Б. Природний добір
2. Метод раннього виявлення генетичних мутацій.
В. Антимутагени
3. Процес, внаслідок якого виживають і лишають потомство переважно особини з корисними в даних умовах спадковими змінами.
Г. Мутації
4. Спадкові хвороби, спричинені генними мутаціями.
Д. Генні хвороби
5. Стійкі зміни генетичного матеріалу.

ІV рівень
Дайте розгорнуту відповідь (2 б.)
12. Назвіть основні групи спадкових захворювань та опишіть заходи профілактики і діагностики спадкових хвороб людини.

Контрольна робота з теми: «Спадковість і мінливість»
ІІ варіант
І рівень
Виберіть одну правильну відповідь (0,5 б.)
1. Форма неспадкової мінливості, що пов`язана зі змінами фенотипу внаслідок впливу умов існування – це …
а) комбінаційна мінливість;              б) мутаційна мінливість;
в) модифікаційна мінливість;            г) гомологічна рекомбінація.
2. Виберіть приклад мутаційної мінливості:
 а) випадкове вбудування вірусних фрагментів ДНК у ДНК клітин людини; 
б) гемофілія; в) утворення пігменту меланіну під дією ультрафіолетового випромінювання.
3. Межі модифікаційної мінливості, що визначаються генотипом називають …
а) норма реакції;       б) варіаційна крива;
в) варіаційний ряд;   г) мутація.
4. Який із перелічених мутагенів є хімічним:
а) хлороформ; б) фотони світла;
в) цвілеві гриби; г) рентгенівське випромінювання.
5. Генетичний моніторинг – це:
а) метод раннього виявлення генетичних порушень; б) група методів дослідження ДНК; в) відносно стабільна і відносно ізольована група особин виду Людина розумна;  г) систематичне спостереження за станом генофонду популяції.
6. Наука, що вивчає генетичну структуру природних популяцій, а також генетичні процеси, що в них відбуваються, має назву
а) медична генетика; б) популяція людини; в) генетика популяцій; г) генотерапія.
ІІ рівень
Дайте визначення термінам (1 б.)
7. Спадкові захворювання  – це …
8. Популяція людини – це …
9.  Мутаційна мінливість – це …
ІІІ рівень
Задача та завдання на відповідність ( по 2 б.)
10.  Розв`яжіть задачу. У результаті мутації на ділянці гена - ГГЦ-ТГТ-ЦАЦ-АЦТ-АГГ-ЦАА – відбулось зміщення в третьому триплеті: замість аденіну виявлено цитозин. Запишіть амінокислотний склад поліпептиду до мутації і після неї.
11. Встановіть відповідність між терміном та його описом:
А. Мутагенез
1.     Лікування захворювань шляхом заміни дефектних генів нормальними.
Б. Ізоляція
2. Процес виникнення мутацій під дією зовнішніх і внутрішніх чинників.
В. Генотерапія
3. Виникнення будь-яких перешкод, що порушують вільне схрещування й обмін спадковою інформацією.
Г. Мутації
4. Спадкові хвороби, спричинені хромосомними та геномними мутаціями.
Д. Хромосомні хвороби
5. Стійкі зміни генетичного матеріалу.

ІV рівень
Дайте розгорнуту відповідь (2 б.)
12.  Які сучасні завдання медичної генетики? Оцініть перспективи та проблеми сучасної генотерапії.



ВІВТОРОК 07.04.2020

10-А, 10-Б

Проект: створення буклету, постеру, скрайбу тощо (1 на вибір).
Теми:
1.    Генетичний моніторинг у людських спільнотах
2.    Скрипінг – програма для новонароджених
3.    Генотерапія та її перспективи

Виконати роботу самостійно.
Д/з: повторити параграфи 28-43, підготуватись до контрольного тестування. 



ЧЕТВЕРГ 26.03.2020 – П’ЯТНИЦЯ 27.03.2020

10-А, 10-Б

Тема: «Генетичний моніторинг у людських спільнотах. Особливості генофонду людських спільнот та чинники, які впливають на їх формування. Закономірності розподілу алелів у популяціях»

Скласти та вивчити конспект, розкривши поняття і сутність:
1. генетичний моніторинг, головні завдання
2. генофонд людини, особовості генофонду
3. закономірності розподілу алелів у популяції – закон Харді-Вайнберга

Матеріал знаходимо в інтернеті.




ВІВТОРОК 24.03.2020

10-А, 10-Б

Тема: «Закономірності неспадкової мінливості людини»

Опрацювати презентацію https://naurok.com.ua/prezentaciya-do-uroku-modifikaciyna-minlivist-90983.html у зошиті записати властивості модифікації. Виконати лабораторну роботу. Переписати таблицю, намалювати варіаційний ряд та варіаційну криву (графік). Виконану роботу відправити на Viber 0506956400

Лабораторна робота № 2
Тема. Вивчення закономірностей модифікаційної мінливості.
Навчальна мета: поглибити знання студентів про статистичні закономірності модифікаційної мінливості; навчитися оцінювати характер мінливості у живих організмів на прикладі біологічних об’єктів, будувати варіаційний ряд і варіаційну криву.
Розвиваюча мета: розвивати пізнавальний інтерес до предмета.
Виховна мета: виховувати дбайливе ставлення до оточуючого середовища.
Обладнання та матеріали: лінійка, медичні або побутові терези, мікрокалькулятор.
Основні поняття та терміни: модифікаційна мінливість, норма реакції, варіаційний ряд, варіаційна крива.
Тип заняття: заняття –практикум.
Питання для обговорення.
Що таке неспадкова мінливість і в чому полягає її відмінність від спадкової?
Наведіть приклади неспадкової мінливості  у рослин і тварин.
Які риси будови і функціонування  організму людини визначаються неспадковою мінливістю?
Проведення лабораторної роботи
Інструктивна картка
Інструктаж з ОБЖД
1.    Під час роботи в кабінеті біології будьте  обережними, дотримуйтесь порядку і чистоти на робочому місці, виконуйте правила безпеки.
2.    Чітко визначте порядок і правила безпечного проведення роботи.
3.    Звільніть робоче місце від усіх  не потрібних для роботи предметів і матеріалів.
4.    Розпочинайте виконувати завдання лише з дозволу викладача.
5.    Не відволікайтесь самі і не відволікайте інших від роботи сторонніми розмовами.
6.    Під час завершення виконання роботи приберіть робоче місце. Здайте викладачеві матеріал з яким працювати.
З правилами техніки безпеки ознайомлений (ознайомлена) та зобов’язуюсь їх виконувати.
Словничок.
Мінливість – здатність живих організмів набувати нових ознак, відмінних від батьківських у процесі індивідуального розвитку.
Модифікаційна (неспадкова) мінливість– це зміни ознак організму (фенотипу), спричинені впливом факторів умов середовища і не пов’язані зі зміною генотипу.
Норма реакції – це здатність генотипу формувати в онтогенезі, залежно від умов середовища, різні фенотипи.
Варіаційні ряди – послідовне відображення прояву неспадкової мінливості, яке складається з окремих значень видозмін, розміщених за порядком збільшення або зменшення кількісного вираження ознаки.
Варіаційна крива – це графічне зображення кількісних показників мінливості певної ознаки, яке ілюструє межі модифікаційної мінливості та частоту поширеності окремих варіантів.
Хід роботи
1.    Виміряйте ознаку – масу тіла або зріст – кожного студента вашої групи (для роботи можна також скористатися готовими статистичними даними).
№ студента
Зріст (см)
№ студента
Зріст (см)
№ студента
Зріст (см)
№ студента
Зріст (см)
№ студента
Зріст (см)
1
163
7
166
13
168
19
169
25
170
2
164
8
167
14
168
20
169
26
170
3
165
9
167
15
168
21
169
27
171
4
165
10
167
16
168
22
169
28
171
5
166
11
167
17
168
23
169
29
172
6
166
12
167
18
168
24
170
30
173

2.    Обчисліть кількість показників, які мають однакове значення. Дані внесіть у таблицю:
Зріст, V











Кількість об’єктів, n












3.    За результатами вимірювань побудуйте варіаційну криву:
*на осі абсцис (по горизонталі) відкладіть варіанти ознак (V) від найменшого числа до найбільшого;
* на осі ординат (по вертикалі) частоту зустрічальності ознаки (Р).
Від горизонтальної осі відновіть перпендикуляри до рівня, що відповідає частоті повторюваності кожної варіанти. Точки перетину перпендикулярів з лініями, що відповідають частоті зустрічальності варіант, з’єднайте лініями.                       
    
4.    Зробіть висновок, у якому проаналізуйте отримані дані та вкажіть, з якими характерними особливостями модифікаційної мінливості ви ознайомилися.
Висновок краще зробити за таким алгоритмом:
     Мінливість поділяється на ______ і ______ (_______). ________ мінливість проявляється в залежності від умов існування організму. Межі неспадкової мінливості називаються _________. Статистичними показниками неспадкової мінливості є _________ і_________. _________ не успадковується, проте успадковується ________.

Комментариев нет:

Отправить комментарий